כלכלה הינה ענף המתייחס לכר נרחב ביותר של פעילויות, וכולל מושגים, חוקים ועקרונות רבים. לפניכם סקירה של 5 מונחי יסוד מרכזיים ושכיחים בכלכלה.
ריבית
כאשר אדם או גוף מסוים נוטל הלוואה מגוף אחר, עליו להחזיר לו ראשית את הקרן על הסכום שנטל. לכך מצטרפת הריבית, שהינה סכום מסוים המוטל על הקרן ומהווה תנאי והרשאה לשימוש בכספים שניטלו. למעשה, זהו הרווח שמפיק המלווה, וגם בעלי חשבונות בבנקים מרוויחים מריבית חודשית. גובה הריבית נקבע לרוב על ידי המלווה או במהלך משא ומתן, והיא עשויה להיות קבועה או משתנה לאורך תקופת ההלוואה. בדרך כלל נהוג להלוות בריבית קבועה בה לא חלים כל שינויים לאורך זמן, אך בעיקר בתחום המשכנתאות נהוג לעשות שימוש בריבית פריים שעשויה לעלות או לרדת בהתאם לקביעות בנק ישראל.
אשראי
אשראי הינו מונח בכלכלה המתייחס להלוואה שמעניק גוף פיננסי לחברה או לאדם מסוים. העיקרון המנחה של אשראי מבוסס על אמון והתחייבות כי הלווה יחזיר את הסכום שנטל תוך תקופה מוגדרת, כשאליו מצטרפת כאמור הריבית. מבחינת הלווה, המשמעות היא להיות בחוב מול הגוף המלווה כאשר נגד הסכום שנטל עומדים עירבונות עקיפים או ישירים. דוגמאות בולטות לאשראי הינן האפשרות למינוס בחשבון הבנק עד לתקרה מסוימת, וכן תנאי תשלום המסופקים מצד עסקים ללקוחות או לספקים שעובדים איתם.
(לקריאה נוספת על
אשראי באתר לאומי קארד)
אינפלציה
אינפלציה היא מצב בו כוחו של הכסף במדינה מסוימת יורד, כך שיש צורך להוציא סכומים גבוהים יותר על אותם מוצרים, הווה אומר- עליית מחירים. קצב האינפלציה נאמ
ד על פי מדד המחירים לצרכן, בו משווה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בין מחיריהם למשקלם היחסי של מוצרים המרכיבים את סל המוצרים. כאשר עלותו של סל המוצרים גבוהה יותר יחסית לתקופה הקודמת, הרי שמדובר באינפלציה. יש לציין כי המונח אינפלציה עומד בניגוד למצב ההפוך, דפלציה, בו נמדדת דווקא ירידת מחירים ומכאן גם עלייה בכוחו של הכסף, ואילו סטגפלציה היא מצב של שינוי מזערי או היעדר שינוי במחירי המוצרים.
ביקוש והיצע
אלו הם שני מושגים בסיסיים שנהוג לאחד תחת כותרת אחת, בשל זיקתם ההדוקה. ביקוש מתייחס אל היכולות והמוכנות של צרכנים לרכוש מוצרים ברמת מחירים מסוימת, כלומר הדרישה לקנייה, ואילו היצע הינו הכמות הנתונה של שירותים, סחורות ומוצרים שניתן לרכוש בשוק. היחס שבין ביקוש להיצע הוא הגורם המתווה את מחירי המוצרים בשוק חופשי. לדוגמא, ביקוש גבוה עבור מוצר המצוי בחסר יוביל לעלייה במחירו, ולהיפך – עודף מוצרים שנמכרים במחירים הגבוהים מיכולתם או מוכנותם של הצרכנים, יוביל לירידה במחיר.
שיווי משקל
זהו מונח המתאר איזון בין כלל הגורמים הכלכליים והשווקים במשק (שיווקי משקל כללי), או בשוק יחיד ומסוים (שיווקי משקל חלקי). במצב של שיווי משקל כללי מאופיינים מגזרי המשק בהיעדר שינוי, ומשפיעים זה על זה באופן הדדי כך שתמורה במגזר אחד תשפיע על האחרים, ולהיפך. כמו כן, במצב של שיווי משקל בשוק מסוים או כללי, הגורם המרכזי שייקבע את גובה המחירים הינו הביקוש וההיצע עבור שירותים ומוצרים. מחיר שיווי המשקל הוא זה בו מתקיים שוויון בין הדרישה למוצר לבין כמותו בשוק.