מספר הנשים בעלות רישיון הנהיגה בישראל עולה בהתמדה. כבר ב- 2014 מספרן של הנשים הנהגות הגיע ליותר מארבעים אחוזים מכלל הנהגים. למרות שאנחנו עדיין לא פוגשים נשים רבות שנוהגות על משאיות כבדות, בהחלט נראה על הכביש נהגות אוטובוס, הסעות ומוניות. ההתפתחות הזו היא אך טבעית: בדיקות מעלות באופן עקבי שנשים הן נהגות בטוחות וזהירות יותר. הן מעורבות פחות בתאונות דרכים, ובמיוחד בתאונות דרכים קטלניות
אמנם, על הכביש הנשים עדיין עשויות להיתקל בחוסר סבלנות ובדעות קדומות, אבל מרבית הנהגים הגברים כבר מודים שהם מכירים נשים שנוהגות היטב, בביטחון ותוך הפגנת ידע ושליטה. למרות כל זאת, קיימים תחומים שבהם הנשים עדיין נדחקות הצידה. התופעה מתרחשת במקרים רבים במעמד של רכישת
רכב חדש, ואפילו יותר מכך במעמד של רכישת רכבים משומשים.
הדעות הקדומות עדיין אתנו
למרבה הצער, אנשים רבים משוכנעים שנשים לא מסוגלות להתמודד עם הסיטואציה של בחירת רכב חדש או בדיקה מקיפה לרכב משומש. שני מיתוסים מופרכים קובעים שנשים הן חלשות יותר במשא ומתן, ושהידע שלהן בתחום מועט. זוהי נבואה שמגשימה את עצמה: כאשר נשים תופסות את עצמן כחלשות, או נתפסות על ידי זולתן כחלשות, עמדתן במשא ומתן אכן נפגעת. כך גם באשר לידע – נערות צעירות מקבלות את המסר שתמיד יהיה מי שיעצור לסייע להן להחליף תקר, ושהתעניינות בתחום אינה נשית.
מובן שהגישה הזו מיושנת ואבד עליה הכלח. כאמור,
המיתוס לפיו 'נשים לא יודעות לנהוג' מופרך שוב ושוב על ידי סקרים שמוכיחים את יכולתן. באותה דרך ממש יופרכו בעתיד הדעות הקדומות הנוכחיות, ככל שיותר ילדות ונערות יגדלו לתוך עולם שבו אישה על ההגה היא תופעה טבעית לחלוטין.
נקודה נוספת שמכבידה על הנשים הנהגות היא התוקפנות שהן חוות על הכביש. גברים נוטים לשלב הרבה אגו בנהיגה, והנשים, הזהירות יותר, מוצאות את עצמן בעמדת מגננה. כאשר אישה יוצאת מדי בוקר למלחמה על הכביש, אין פלא שכאשר מגיע הרגע לבצע רכישה כלכלית גדולה היא חשה חוסר ביטחון.
איך פועלים לשינוי?
כדי לשנות את המצב חייבים לחנך את הדור הצעיר לסבלנות וסובלנות על הכביש, תוך הפנמת היתרונות של הנהיגה הזהירה. מרבית הנהגים החדשים גודלו על ידי אמא נהגת, וההתנגדות שלהם מראש נמוכה יותר. במקביל, נשים פורצות לתחומים חדשים והדבר משפיע על התנהלותן. כך למשל, אישה שהתרגלה להתמקח על מיליוני דולרים עם ספקים ולקוחות לא תתקשה להתמודד עם רכישה פשוטה של רכב עבור עצמה. באופן דומה, צעירה ששירתה כחיילת קרבית לא תחשוש ממשא ומתן.
לסיכום - כדאי לזכור שרק לפני דור אחד נשים מעטות יחסית ישבו מאחורי ההגה. כעת אנחנו בעיצומה של תקופת שינוי ותמורה, ובסופה מן הסתם הנשים יהפכו לקנייניות מרכזיות בתחום הרכב ממש כמו בשאר תחומי החיים.