ייעוץ עסקי הוא שירות יקר ערך לכמעט כל עסק שהוא. בפרט יכולים להיתרם ממנו מאוד עסקים בשלבי הקמה או בתחילת דרכם, עסקים קטנים שרמת מיומנויות הניהול בהם נמוכה יחסית, עסקים משפחתיים שמבוססים על הגשמת חלום ועל כישרון מובהק אבל לא תמיד יודעים כיצד להתנהל נכון בעולם העסקים, עסקים שנקלעו למשבר או שבעליהם מבינים כי הם לא מצליחים לממש את מלוא הפוטנציאל ועוד.
תהליך הייעוץ העסקי הינו תהליך מובנה ומסודר, שכולל 4 שלבים:
שלב ראשון – היכרות
השלב הראשון של ייעוץ עסקי הוא היכרות עם העסק, עם הערכים שחשובים לבעליו, עם המוצרים והשירותים שהוא מספק, עם יתרונותיו כמו גם חסרונותיו, עם המתחרים העיקריים שלו, עם תנאי השוק באופן כללי ועם כל המרכיבים של ההתנהלות שלו בכל התחומים. על בסיס היכרות מעמיקה זו, ובפרט זיהוי החוזקות וההזדמנויות, יבוצע השלב הבא של הייעוץ העסקי:
שלב שני – גיבוש אסטרטגיה
על-מנת לאפשר לעסק לממש את ההזדמנויות הקיימות כמו גם העתידיות, ולנצל היטב את כל החוזקות שלו, מגובשת אסטרטגיה. האסטרטגיה נקבעת גם על סמך המטרות (לטווח הארוך והקצר גם יחד) והיעדים המדידים שבעלי העסק מציבים, וכוללת התייחסות מפורטת לפן התפעולי, לפן הפיננסי, לפן השיווקי, לנושא ההון האנושי ולעוד מרכיבים רלוונטיים.
התכנון האסטרטגי, שהוא כמובן שלב מפתח בכל תהליך ייעוץ עסקי, נשען גם על הניסיון הרב של היועצים העסקיים וגם על הידע רחב ההיקף והעדכני שלהם.
שלב שלישי – קביעת צעדים אופרטיביים ליישום האסטרטגיה
השלב השלישי בתהליך הייעוץ העסקי הוא קביעת צעדים אופרטיביים ליישומה של האסטרטגיה שנבחרה בשלב הקודם. תוכנית העבודה המפורטת נועדה לאפשר לעסק להגיע לכל המטרות והיעדים הרלוונטיים בדרך הטובה ביותר, והיא כוללת מענה לתרחישים שונים אפשריים, כך שהסבירות להצלחה תהיה גבוהה ככל האפשר.
השלב הרביעי והחשוב של ייעוץ עסקי
השלב הרביעי והחשוב של
ייעוץ עסקי הוא מעקב אחרי מימוש התוכנית, ובמידת הצורך השבחתה תוך כדי תנועה, מתן תשומת לב לסוגיות חדשות שצצות ובאופן כללי וידוא כי העסק מתנהל בהתאם לאסטרטגיה שנקבעה ולערכים שמנחים אותו.
חיזוק נקודות התורפה
אחד המרכיבים החשובים של תהליך ייעוץ מקצועי הוא חיזוקן של נקודות התורפה אשר מתגלות בעסק, וזאת במטרה לאפשר לבעלי העסק ולמנהלים שלו להוביל אותו בכוחות עצמם אל המטרות והיעדים, גם כשהמציאות העסקית משתנה. כך לדוגמה לעסק שלא מתנהל באופן אופטימלי מבחינה פיננסית מומלץ במקרים רבים לשכור את שירותיו של סמנכ"ל כספים חיצוני שיעזור לו למצות את ניצול המשאב החשוב הזה ולא לשלם מחיר יקר יתר על המידה על פתרונות מימון לא נכונים, ואילו בעסק שסובל מניהול לא מקצועי מספיק תוקדש תשומת לב רבה לסוגיית שדרוג יכולות הניהול של המנהלים בתחומים השונים – ניהול זמן, הנעת עובדים, ניהול משא ומתן, תקשורת מקרבת ועוד.