זה נעשה במסגרת התחום המכונה "השבחת דפוס". בגדול, הכוונה היא
למספר פעולות שונות שניתן לבצע לאחר ההדפסה המקצועית, במטרה לעצב ולהשביח את המוצר
הקיים ולאפשר לו לבלוט מעל למוצרים המתחרים. להלן כמה מהסוגים העיקריים של השבחות
דפוס שכדאי להכיר, אלו אשר לוקחים חלק בתהליך ההדפסה והייצור של מרבית המוצרים
המובילים כיום בשוק.
למינציה – כולנו מכירים (יחסית) את הלמינציה, או לפחות את המושג. הכוונה היא
לאותו ציפוי שקוף ומעט קשיח בו מצפים מגוון רחב של מוצרים, בפרט אריזות מוצרים או
מצעים דקים עליהם מודפס חומר כתוב (דוגמת תפריטים למסעדות וכד'...). הלמינציה מגנה
על המוצר לאורך זמן מפני שחיקה ולכלוך, מאפשרת להבליט את המוצר על המדף בו הוא
ממוקם מבין המוצרים המתחרים באותה קטגוריה ומשדרת מידה מסוימת של יוקרתיות
ומקצועיות של המוצר והיצרן גם יחד. ניתן ליישם למינציה בגימורים שונים – מט, מבריק
או "סופט טאצ' ", כל אחד מהם עשוי להתאים עבור מוצרים שונים. בכל מקרה,
מדובר בדרך מצוינת לשבות את מבטו של הלקוח מבין מגוון המוצרים המתחרים.
מידע נוסף: https://www.peerprint.com/lamination/
הטבעת פויל – זוהי אותה הטבעת זהב או כסף יוקרתית ומעט בולטת אותה ניתן למצוא,
למשל, על בקבוקי יין או כרטיסי ביקור יוקרתיים. מדובר בסוג הטבעה אשר קיים כבר כמה
מאות של שנים, משדר יוקרתיות מיידית ומתאפיין בעמידות כמעט מושלמת לאורך זמן
(ההטבעה תשמור על הצבע והצורה לאורך שנים רבות, מה שלא תמיד ניתן לומר על סוגים
אחרים של הדפסות...). הטבעות פויל משמשות על מנת למתג מוצרים כמוצרי פרימיום
יוקרתיים ואקסקלוסיביים, כמו גם על מנת להעניק את אותו הרושם בדיוק בנוגע לאדם או
חברה מסוימים, באמצעות כרטיסי ביקור יוקרתיים
לכה מובלטת – סוג נוסף של גימור או השבחת דפוס אשר פופולארי ונפוץ ביותר הוא זה של
לכה מובלטת, המאפשרת ליצור תבליט של ממש על גבי האריזה, תבליט אותו ניתן לחוש
באמצעות האצבעות (וגם בולט לעין, יותר מאשר הדפסה דו ממדית "רגילה"...).
שיטה זו מאפשרת ליצור טקסטורה ייחודית ולהעניק למוצר ניגודיות ואפקט תלת מימדי,
המאפשרים להבליט אותו בצורה אשר מיד "קופצת לעין". גם כאן, ניתן למתג את
המוצר כיוקרתי ואיכותי במיוחד באמצעות שיטת השבחה זו
לכה סלקטיבית – סוג נוסף של השבחת דפוס במסגרתו נעשה שימוש בלכה
מיוחדת הוא זה של לכה סלקטיבית. במקרה זה מדובר בשימוש הסטנדרטי והמוכר יותר
בחומרי ציפוי כמו לכה, כפי שאנחנו מכירים ממוצרי עץ. גם באריזות, תוויות ומוצרי
דפוס רבים נעשה שימוש בלכה מיוחדת המיועדת לתחום זה ומאפשרת להעניק למוצר ברק
ונוכחות משמעותית שקשה להשיג בדרכים אחרות. למעשה, ברבים מן המוצרים אשר תופסים את
עינינו (ופעמים רבות גם מוצאים דרכם לעגלת הקניות שלנו) נעשה שימוש בלכה סלקטיבית
על מנת להבליט את המוצר ולהעניק לו מראה מבריק, בולט ויוקרתי יותר. מדובר בסוג
השבחה משתלם ביותר המאפשר בקלות יחסית להעניק למוצרים את אותו מראה מבריק אשר
מבליט אותם כמוצרי איכות ויוקרה, גם כשמדובר במוצר פשוט וסטנדרטי יחסית (דוגמת
מוצרי מזון...)
לסיכום, קיימים סוגים רבים ושונים של השבחות דפוס, אך הרעיון בכולם הוא
דומה – ביצוע תהליכים מסוימים לאחר שלב הדפוס אשר יאפשרו לעצב, להבליט ולשדרג את
המוצר המוגמר, להעניק לו מראה מיוחד וערך מוסף ולהעלות משמעותית את הסיכויים לכך
שיבלוט מעל למתחריו ולכן גם יימכר בכמויות גדולות יותר.