הפכי לעמוד הבית
על סדר היום נשים וכסף גוף ונפש סטייל דרך חיים סלון פורומים שדרת אסימון קשרים
כתובת דוא"ל: סיסמא:  עדיין לא חברה?  הצטרפי עכשיו   שכחת סיסמא?
גוף ונפש קבלה
על ניהול, קבלה ומה שבניהם

בשאון הקיום המודרני, ובפרט בעולם העבודה והעסקים נראה כי ההקשבה ללב הולכת ונעלמת. הקבלה מעודדת את הלומדים אותה להקדיש חצי שעה של הפוגה מהמחשב, המיילים והטלפונים חצי שעה שיכולה להביא עימה ניסם של ממש
כתבות נוספות
* איתור חסימות ועין הרע
* סוד הקריסטלים ואבני החושן
 
     
 
עוד באתר -
לוח אירועים   |   טיולי נשים   |   קשרים באסימון   |   אינדקס עסקים   |   הצטרפו לקבוצת אסימון   |  
המומלצים -
מתכונים   |   מחשבון נומרולוגיה   |   מחשבוני דיאטה   |   אסטרולוגיה   |   משחקים   |  
   
 

אגו וחשיבות עצמית

מבין כלל הרגשות המציפים את לב האדם לרגש הגאווה שמור מקום עיקרי בסולם הערכים השליליים. תורת הקבלה מלמדת כי הגאווה יונקת את חיותה וכוחה משורשי השקר שבטבע האנושי. אברהם יצחק על הגאווה בראי הקבלה
מאת: יצחק אהרון
19/02/2008

כל אדם בר דעת שואף במהלך חייו לטפס מעלה ולכבוש את פסגת ההצלחה. הוא לא ינוח ולא ישקוט על אף הקשיים הרבים הפוקדים אותו במסע חייו, עד אשר יבוא אל שערי ההצלחה. מיד עם הגעת ההישגים, מוצף לב האדם בתחושה נעימה של התרוממות רוח ובצדק רב. אך נשאלת השאלה האם ראוי לו לאדם להתגאות במעשיו, להתנשא מעל כולם ולראות את פרי עמלו כמובן מאליו או להודות ולהכיר על החסד הטוב שנעשה עימו.

האמת היא כי האדם, נזר הבריאה, הוא בעל התכונות הנשגבות ביותר ומהווה שליט מוחלט על החי והצומח בעולם. כמיהתו להישגים, לתהילה, לכיבוש ולעשירות היא אין סופית. היא זו הנובעת הן מתוך הנשמה הבוערת בקרבו המייצגת את ההשתקפות האלוקית והן מתוך יכולת הבחירה החופשית שהוענקה לו מבוראו. כפי שנאמר: "ותחסרהו מעט מאלוקים" (תהילים ח' , ו).

מבין כלל הרגשות המציפים את לב האדם לרגש הגאווה שמור מקום עיקרי בסולם הערכים השליליים. תורת הקבלה מלמדת כי הגאווה יונקת את חיותה וכוחה משורשי השקר שבטבע האנושי. המתגאה רואה את עצמו נעלה מסביבתו ומתנהל בחשיבות עצמית מופרזת. כאשר תחושת הערך העצמי של האדם אינה עומדת בקנה אחד עם הערך שמייחסים לו רוב האנשים סביבו, ובמיוחד כשתחושת הערך העצמי הופכת לדמיונית ומנותקת מן המציאות והמחזיק בה מטשטש את הגבולות שבין אמת עובדתית ובין תחושת החשיבות העצמית הגאווה הופכת ליהירות. הואיל והאדם אינו נותן דעתו על הסתירות העומדות כחומה בינו ובין המציאות. כאשר האדם עורך השוואות  בינו לזולתו שלא על בסיס תוצאות והישגים אלא משום הדגשת עליונותו ותו לא ניתן לכנות זאת התנשאות.

תורת הקבלה מלמדת כי כל גאוותן נמצא ביריבות עם האלוקים בבחינת: "כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה " (דברים ח, י"ז). הוא אינו מוכן להכיר בעובדה כי גאוותו מעקרת מתוכו את ההסתכלות הנכונה על המציאות. הוא רואה בפירות ההצלחה דבר מובן מאליו, יפנה את גבו לבוראו, ישלול כל אפשרות של התערבות עליונה במעשי ידיו ולא יכיר טובה על מזלו הטוב ששפר עליו. המתגאה לא יעצור לשאול: "האם אני באמת שלטתי בכל הנסיבות שבגינן זכיתי להזדמנות או שמא עמדה לצידי מידת חסד מבורכת שבזכות

ה קצרתי הצלחה ?". מכאן נובע המקור לטעות גורלית. כידוע החיים רצופים עליות ומורדות ומי שיתקשה להתרומם ממדרגתו הנמוכה לאחר כשלון הוא דווקא האדם שנפל ברשת הגאווה. ההיסטוריה האנושית רוויה במקרים שבהם הגאווה התפתחה לכדי מימדים לא הגיוניים בעליל עד טיעון ומרד כנגד האל. לדוגמה: דור הפלגא שביקש למרוד בקב"ה ובנה את מגדל בבל שבראשו מוצב פסל בדמות אדם האוחז בידו חרב שלופה ומונפת לשמים- סימן לגאווה מפלצתית המובילה להתגרות בני האנוש בבורא על עצם שליטתו האבסולוטית בעולם.

כאמור, היהדות מייחסת לגאווה האנושית מידה רעה ורואה בה גסות רוח וזחיחות דעת ואם לא די בכך, היא אף נתפסת כטיפשות וכנבערות. הרמב"ן, מקובל עצום מגדולי חכמי ספרד שחיבר פירוש למקרא, התייחס לגאווה ואמר: "כי הגאווה מידה מגונה ונמאסת אצל האלוהים. כי לה' לבדו הגדולה והרוממות ולו לבדו התהילה ובו יתהלל האדם. תועבת ה' כל גבה לב" ( דברים י" ז). לעומת זאת הגאווה נתפסת כעניין חיובי רק כאשר מדובר בקב"ה כפי שנאמר בשירת הים: "אשירה לה' כי גאה גאה סוס ורוכבו רמה בים" (שמות, טו').

נטייתם של בעלי הגאווה היא להמעיט בערכם של אחרים ולהתייחס לזולת בחוסר סובלנות ובשתלטנות. הם רואים עצמם עומדים בראש הפירמידה ומביטים על האחרים בזלזול הנראים להם קטנים אך בל נשכח כי המרחק משחק לשני הצדדים כך שגם הסביבה רואה בגאוותן אדם קטן. לכן מומלץ להיפרד ממידת הגאווה המרחיקה אותנו מהמהות העצמית שלנו ונזכור תמיד עד כמה אנו רחוקים ממיצוי הפוטנציאל הטמון בנו.

הכנסו לפורום הקבלה בהנהלת יצחק אהרון

_____________________________
יצחק אהרון, ראש מרכז "חכמה" יועץ וחוקר של תורת הקבלה. טל' 03-9220784

 

 הוסיפי תגובה    שלחי לחברה    גירסה להדפסה
     תגובות
 
הוא שרלטן
, גבעתיים  05/07/2008 13:52:07
הייתי אצלו לאחר שהבטי לי בטלפון שיענה על כל שאלה שאשאל, ורציתי לדעת על פרנסה ומגורים . הוא לא ענה לי, רק אמר להתפלל משהו התהילים, ואני מתפללת המון, התאכזבתי בגדול!!!!!!!!!!!
תגובה לתגובה
על קבלה ויהדות
,   19/02/2008 12:30:18
מאד אהבתי לקרוא וכל מה שקשור בין היתר בנושא- זה מרתק ומעניין. יחד עם זאת, ואני רואה את זה דווקא כמי שמנהלת אורח חיים דתי פחות או יותר, ישנה סתירה הן ביהדות והן בקבלה. למשל- האמונה- הכל צפוי. מצד שני- לא. אתה האחראי היחידי והמעצב היחידי של גורלך. מצד אחד- אישה לא צריכה להשתוות לגבר מצד שני- להתמקד יותר בגידול הילדים ולא בפיתוח העיסוקים שלך- זו אומללות. גם לאישה וגם לילדים. וזאת פשוט עובדה. שבת- זה יום מנוחה ? להשאר בבית עם הילדים ולחפש עיסוקים זה אולי מאתגר עד גבול מסוים אבל אין בזה שום מנוחה... ובינינו- אף אחד לא ממש אוהב שבתות עם שעון הקיץ...
פרנסה- מצד אחד אנחנו האחראים הבלעדיים... מצד שני- לשים את יהבנו באל- נו, טוב, אצלו- ואני לא מבקרת חלילה- הכל הלך "חלק" תוך פחות משבעה ימים- עולם מדהים נברא- וכל משבר נפתר בהינף יד- אז... ואני לא מבקרת- איפה הדוגמא האישית...?
אני מסכימה איתך שאף אחד לא אוהב אנשים שחצנים. זה עניין של אופי ולא של אמונה או דת.
בברכה.
תגובה לתגובה
 
כתבות נוספות במדור  
   
-->
 
על סדר היום
החדשות שלנו
מזווית נשית
סטטיסטיקה
הסיפור שלה
סיפורים מהחיים
 
נשים וכסף
נשים ועסקים
יזמות עסקית
שוק העבודה
שוק ההון
צרכנות
 
גוף ונפש
רוחניות
אימון אישי
רפואה אלטרנטיבית
פנג שואי
קבלה
מרפלקסולוגיה ללמידה
 
סטייל
אופנה
טיפוח ויופי
דיאטה ותזונה
עיצובים
חדש על המדף
מבצעים והנחות
 
דרך חיים
הטיפ היומי
אקדמיה לסקס
בריאות
הורות וילדים
הריון ולידה
זוגיות
אוכל
תיירות ונופש
 
סלון
תרבות ואמנות
ספרים
קולנוע וטלוויזיה
מופעים והצגות
תערוכות
 
אודות אסימון |  צרו קשר |  פרסמו אצלנו |  תנאי שימוש |  תקנון רכישה באתר |  אסימון, טיולי חוויה ברוח נשית |  רשימת העסקים
אסימון - © כל הזכויות שמורות
וייזנט - תוכנות לעסקים