הפכי לעמוד הבית
על סדר היום נשים וכסף גוף ונפש סטייל דרך חיים סלון פורומים שדרת אסימון קשרים
כתובת דוא"ל: סיסמא:  עדיין לא חברה?  הצטרפי עכשיו   שכחת סיסמא?

המפתחות להגשמת החלומות שלך/דיויד שפרד

האם קרה לך שהצבת לעצמך מטרות והתאכזבת מכך שהן לא התגשמו כפי שציפית?
מאת:
17/03/2009

המפתחות להגשמת החלומות שלך/דיויד שפרד
מאנגלית – אלונה יוגב


האם קרה לך שהצבת לעצמך מטרות והתאכזבת מכך שהן לא התגשמו כפי שציפית?

לי זה קרה. הצבת מטרות, היה הנושא הראשון שנתקלתי בו כשגילית את התחום של ההתפתחות האישית. המחשבה שאני יכול לשבת שעה או שעתיים, להכין רשימה של כל הדברים שאני רוצה בחיים וגם לקבל אותם, היתה מרגשת באופן בלתי מובן עבורי.

אתה כבר יוצר את החיים שלך ממש ברגע זה!

סיבה < תוצאה

כדי שמשהו יתקיים בעולמנו, צריכה להיות לו סיבה, גורם. המשוואה שבכותרת אומרת בעצם שלכל תוצאה יש סיבה. כל הנסיבות בחייך הן תוצאות.  אז מהן הסיבות או הגורמים? ממודלינג ולמידה של אותם אנשים, שיש להם בדיוק את החיים שהם רוצים לעצמם, הבחנתי שהם מאמינים בכל ליבם שהם הגורם לכל הנסיבות שבחייהם.

אם קורה להם משהו שהם לא רוצים בו, הם שואלים את עצמם את השאלה: "איך יצרתי את זה לעצמי?" ואז הם עובדים עפ"י התשובה, כדי לשנות את הסיטואציה.

אז אני לא יודע אם באמת יצרנו את כל הסיטואציות בחיינו, מה שכן, לקבל את העובדה הזאת, שם אותנו בעמדה של כוח ועוצמה בנוגע לכל דבר ודבר בחיינו. אחרי הכל, אם יצרנו את זה, אנחנו גם יכולים לשנות.

אם מישהו אחר או משהו אחר, יצרו משהו בחיינו, אנחנו נטולי כוח לשנות אותו. תקשיבו לאנשים סביבכם, האם הם במקום של גורמים, או במקום של תוצאה? האם הם נותנים את העוצמה שלהם, כדי ליצור לעצמם את החיים שהם רוצים בכך שהם כבר נמצאים בתוך התוצאה של המצב הכלכלי שלהם, הממשלה שלהם, הלקוחות שלהם, הגיל שלהם או העסק שלהם?

אני חושב שאתם כבר יודעים את התשובה. ברור שאני יודע שאתם לא עושים את זה!

המפתח הראשון: קבל את העובדה שאתה יוצר את הכל בחיים שלך.

נפלא! אתה כבר יוצר את המחשבות במציאות. אם אתה לא מקבל את מה שאתה רוצה, שנה את המחשבות שלך.

"שד המנורה" הפרטי שלך – הלא-מודע.

לעולם יש חלק מודע וחלק לא-מודע. החלק המודע שלך – הוא החלק שאיתו אתה חושב. הוא החלק שאליו אתה מודע כשאתה קורא את המאמר הזה.

החלק הלא-מודע שלך, הוא החלק שבאופן נורמאלי, אתה לא מודע לקיומו, ועדיין מדענים טוענים שהוא מהווה כ – 90% מהכוח המניע של המוח שלנו. ללא-מודע שלך יש תפקודים רבים, שונים ומגוונים. לחלקם יש קשר ישיר וחשוב עם הנושא של הצבת מטרות והשגתן.

1.      הלא-מודע שלך מאחסן את כל הזיכרונות שלך – זיכרונות העבר וזיכרונות של מה שאתה חושב שיקרה בעתיד.

2.      הלא-מודע שלך הוא המחולל של כל ההתנהגויות שלך. הוא שולט על בגוף. זו ההתנהגות שלך שיוצרת את התוצאה שאתה מקבל.מתוך כך, הלא-מודע שלך יוצר את התוצאות שאתה מקבל.

3.      הלא-מודע שלך הוא כמו אח או אחות צעירים, הוא רוצה לרצות אותך ע"י כך שהוא נותן לך את כל מה שאתה מבקש.

אז אולי אתה אומר עכשיו: "טוב, אני ביקשתי המון דברים  והלא-מודע שלי לא נתן לי אותם!" אני מאמין שהלא-מודע שלך נתן לך בדיוק את מה שביקשת, רק שלא ביקשת את מה שחשבת שביקשת.

המפתח שני – המוח האנושי אינו יכול לייצג שלילי

אם אומר לך כעת: "אל תחשוב על עץ כחול", על מה אתה חושב? על עץ כחול, נכון? אתה צריך לחשוב על מה שאתה לא רוצה, לפני שתוכל לא לחשוב על זה. עכשיו אתה בוודאי יודע למה אנשים עושים את מה שאתה מבקש מהם לא לעשות.

המוח שלך פושט מעליו את כל השלילי. כמה פעמים אמרת לעצמך: "אני לא רוצה להיות עני?", "אני לא רוצה לאבד לקוחות", "אני לא רוצה להיות שמן",  "אני לא רוצה לעשן". הלא-מודע שלך מקבל את המסר ואומר: "או.קיי. אתה רוצה לעשן",  "בסדר גמור, אתה רוצה לאבד לקוחות","אז אתה רוצה להיות שמן, אין בעיה, אני מיד מתחיל לדאוג שזה יקרה"  וכן הלאה. הלא-מודע שלך אינו שופט ערכית את הדברים שאתה מבקש. הוא רק רוצה לתת לך את כל מה שאתה מבקש.

 

המפתח שלישי – אתה תמיד מקבל את מה שאתה מבקש, אז כדאי שתוודא שאתה מבקש באמת את מה שאתה רוצה.

אז הדרך שבה אתה מציב את המטרות, עושה את כל ההבדל לגבי התוצאות שתקבל, אם בכלל.

המפתח רביעי – השתמש תמיד במודל ה – SMART לצורך השגת מטרות

אם תשתמש תמיד בפורמט ה – SMART כשאתה מציב מטרות, תוכל להיות בטוח שהלא-מודע שלך יבין את המסר שאתה רוצה להעביר לו.

 

SMART FORMAT  - סמארט פורמט

קח עט ונייר ורשום את כל המטרות שברצונך להשיג. הבט בכל מטרה והערך אותה. ערוך את השינויים הנדרשים על מנת להבטיח שהמטרות שלך עומדות בקנה אחד עם הקריטריונים של פורמט ה – SMART :

·

n">         ספציפי ופשוט - S - specific & simple                                                         

·n">         מדיד ומשמעותי עבורך -                    M - measurable & meaningful to you

·n">         בר השגה, כאילו זה קורה עכשיו -                       A - Achievable & As if now

·n">         מציאותי ואחראי -                                            R - Realistic & Responsible

·n">         זמן ומוטיבציית "לקראת" המטרות -       T - Timed & towards what you want

 


ספציפי ופשוט - S - specific & simple 

המטרה, מנוסחת בפשטות ומדגישה את מה שאתה כן רוצה שיקרה. הספציפיות מסייעת להתמקד במאמצים שלנו ומבהירה באופן ברור מה עלינו לעשות על מנת להשיג את המטרה.

ה – ספציפי – הוא ה -  "מה", ה -  "למה" וה -  "איך" של מודל הסמארט.

מה – אתה הולך לעשות? השתמש במילות פעולה כמו: מארגן, מפתח, מתקשר, כותב, מוביל, בונה וכד, בהתאם לאופי המטרה.

למה – למה זה חשוב לעשות את זה בזמן הזה? מה אתה רוצה להשיג במקסימום?

איך – איך אתה הולך לעשות את זה? על ידי ש.....

וודא שהמטרה שהצבת היא מאד ספציפית, ברורה ופשוטה. במקום להציב מטרה כמו להשיל משקל או להיות בריא יותר – הצב מטרה ספציפית של – לצמצם 2 ס"מ מהיקף המותניים או ללכת 5 ק"מ בשביל מאתגר מבחינה אירובית.

 

מדיד ומשמעותי עבורך -  M - measurable & meaningful to you

אם אתה לא יכול למדוד את זה, אתה לא יכול להתמודד עם זה. במובן הרחב, כל עניין הצבת מטרות קשור ליכולת המדידה. אם המטרה הושגה – זה נחשב להצלחה. עדיין, יש מספר מושגי מדידה או אבני דרך שיכולים לבנות את התוצאה הסופית.

בחר מטרה עם התקדמות מדידה – כדי שתוכל לראות את השינוי מתרחש. איך תראה שאתה משיג את המטרה שלך? היה ספציפי , למשל -  "אני קורא 3 פרקים של 100 עמודים כל אחד לפני יום ההולדת שלי." – המשפט הזה משקף מטרה ספציפית ומדידה. לעומת – "אני רוצה לקרוא יותר, או להיות קורא טוב יותר של ספרים" – אינו מדיד ואינו ספציפי.

הצב אבני דרך קטנות בניסוח המטרה, שיאפשרו לך למדוד את ההתקדמות שלך. כך אתה יודע שאתה בכיוון הנכון להגשמתה.

אנו משיגים דברים שהם משמעותיים עבורנו, דברים שתואמים את הערכים שלנו. בדוק שהמטרה שהצבת היא אכן משמעותית עבורך ושהדרכים שלך למדוד אותה, גם הן משמעותיות.


בר השגה, כאילו זה קורה עכשיו -  A - Achievable & As if now

כשאתה מזהה מטרה שחשובה לך, אתה מתחיל לחפש דרכים להגשים אותה. אתה מפתח גישה, יכולות, כישורים ופלטפורמה כספית שיסייעו לך להגשים את מטרתך.אתה מתחיל לראות אפשרויות שיקרבו אותך להשגת המטרה.

כשאתה מציב מטרות שרחוקות מדי מיכולת ההשגה שלך, אתה כנראה לא באמת מחויב להשיג אותן. למרות שאתה בוודאי עושה זאת עם כוונה חיובית מאד, הידיעה שזה "יותר מדי" עבורך בשלב הזה, תגרום ללא-מודע שלך להזכיר לך את העובדה הזאת ולעצור אותך מלעשות את המיטב למען השגתה.

על המטרה להיות מטרה שתגרום לך להתמתח מעט, כך שתרגיש שאתה יכול לעשות את זה עם מחויבות אמיתית.

למשל – אם אתה מתכנן לאבד 20 ק"ג בשבוע, כולנו יודעים שזה לא בר- השגה. לעומת זאת, הצבת מטרה של לאבד 1 ק"ג בשבוע, תגרום לא רק לכך שתשיג אותה, אלא גם תקל על המשך הדרך באיבוד הק"ג הנוספים. ובעצם תשמר הצלחה של מטרות קטנות שמושגות בקלות, עד לתוצאה הסופית.

תחושת ההצלחה שתהיה לך, תמשיך להניע את המוטיבציה שלך לקצור הצלחות נוספות.

בנוסף, נסח את המטרה שלך בלשון הווה – "אני יורד בקלות ק"ג אחד ממשקלי בכל שבוע."

הדברים קורים עכשיו, לא מחר ולא אתמול.

 

מציאותי ואחראי -   R - Realistic & Responsible

הכוונה אינה למטרה "קלה". במקרה זה הכוונה היא שהכישורים והיכולות הנדרשים לשם השגת המטרה נמצאים ונגישים עבורך. מטרה ריאליסטית ואחראית, תדרוש ממך אולי יותר ממה שאתה רגיל, או יודע, או אולי אפילו להיעזר במישהו מקצועי, אך היא לא תשבור אותך.

הכן תוכנית  או דרך שתגרום למטרה להיראות ריאלית. המטרה צריכה להיות ריאלית עבורך, עפ"י תפישת עולמך והמקום בו אתה נמצא כעת.

מטרה כמו – לא לאכול יותר עוגות, מתוקים ושוקולדים בחיים, בכלל, היא לא ריאלית עבור מישהו שנהנה מהדברים הללו.

במקרה זה, יהיה ריאלי ואחראי מצדך להציב מטרה כמו – לאכול פרי אחד בכל יום במקום משהו מתוק אחד. כך אתה יכול להמשיך ולהגדיל את כמות תחליפי הפרות , ולקבל את תחושת ההצלחה.

היה אחראי למטרה שלך – קשה מדי או קל מדי – הם נוסחאות לכישלון.

זמן ומוטיבציית "לקראת" המטרות - T - Timed & towards what you want

הצב מסגרת זמן עבור המטרה. תוך שבוע, תוך 3 חודשים, עד כתה ה וכד. הצבת נקודת סיום, הופכת את הדרך להשגת המטרה לברורה.

אם לא תציב  נקודת סיום, המחויבות שלך להשגתה, לוטה בערפל. המטרה כנראה לא תתגשם, כי תהיה לך תחושה שאתה יכול להתחיל מתי שאתה רק רוצה. בלי גבולות של זמן, אין תחושת דחיפות וקריאה לפעולה.

מסגרת הזמן אמורה להיות מדידה, ריאלית וברת השגה.

בנוסף, בדוק את כיוון המוטיבציה שלך – שאל את עצמך 3 פעמים מדוע אתה רוצה להשיג את המטרה ושרום את התשובות. וודא שאתה מונע ממוטיבציית "לקראת" – Towards , ולא ממוטיבציית "הימנעות" – Away From .

סמן את התשובות שמגיעות ממוטיבציית "הימנעות", והשתמש בטכניקה המתאימה – בדוק את ערכי המטרה שוב, וויזאל סקווש – במידה ותגלה קונפליקט או כל טכניקה אחרת שתסייע לך לפתור את היעד הקונגרואנטיות (הלימה) ביחס למטרה שלך.

 

בהצלחה בתהליך הצבת המטרות החכם

Good Luck in the SMART GOALS settings



 

 

 הוסיפי תגובה    שלחי לחברה    גירסה להדפסה

אודות אסימון |  צרו קשר |  פרסמו אצלנו |  תנאי שימוש |  תקנון רכישה באתר |  אסימון, טיולי חוויה ברוח נשית |  רשימת העסקים
אסימון - © כל הזכויות שמורות
וייזנט - תוכנות לעסקים