הפכי לעמוד הבית
על סדר היום נשים וכסף גוף ונפש סטייל דרך חיים סלון פורומים שדרת אסימון קשרים
כתובת דוא"ל: סיסמא:  עדיין לא חברה?  הצטרפי עכשיו   שכחת סיסמא?

רישיון להרוג – פחות שיעורים – יותר תאונות

מאת:
29/07/2010

מאת: ארי ארז חברת "דרייבר"

הקטל בדרכים גובה מחיר דמים כבד. הגורם הדומיננטי למעורבות בתאונות הדרכים הינו הגורם האנושי. המחקרים מצביעים על ש-95% מתאונות הדרכים  נגרמות ע"י הגורם האנושי ועל מעורבותם הגבוהה של נהגים צעירים. גידול בתאונות דרכים מצביע על מעורבותם של הנהגים חדשים. נהג צעיר עד גיל 24 מעורב בתאונות פי 1.5 מהממוצע. מהי שיטת הלימוד החדשה ומדוע היא לא מיושמת?

דודו משה "המשמש כיום כאחד המומחים בדרייבר ומורה לנהיגה בהוד השרון ואף היה המנהל של שיטת המל"ן מסביר למה שיטת המל"ן אינה עובדת ומרתיע:"הבעיה הניכרת ביותר כיום בתחום לימודי הנהיגה בקרב בני הנוער, היא הרצון שלהם ושל הוריהם לעבור את הטסט כמה שיותר מהר דבר שמסכן אותם ואת חיי הנהגים והולכי הרגל בכביש. גם הילדים וגם ההורים סבורים שהנהג הצעיר חייב לרכוש ניסיון על הכביש". השיטה החדשה נועדה לצמצם את היקף תאונות הדרכים בקרב בני הנוער והצעירים על ידי הנהגת שיטת לימוד חדשה. דודו: "ניהלתי את תוכנית המל"ן במשך שנה. שיטת המל"ן נועדה לשפר ולשנות את שיטת הלימוד הישנה. לדעתי השיטה הישנה עדיין תופסת. ההורים, הנערים ומשרד התחבורה לא מבינים, שכל מה שנהג חדש צריך הוא, כמות מספקת של שיעורים גם תיאורטית אך בעיקר ישום של כללי הנהיגה על הכביש. מי שעובר רק 28 שעורים ומופנה לטסט, לרוב מסכן את עצמו, את הנהגים האחרים ואת הולכי הרגל על הכביש. תלמיד שעבר רק 28 שעורים לא חווה מספיק התנסויות בכביש, לא התמודד עם מצבים שונים ומסוכנים ולא ידע כיצד להגיב בעת הצורך. לא פעם שמעתי הורה מתגאה, ואומר הילד שלי למד חניה כבר בשיעור השלישי. המורים בלחץ של ההורים מלמדים את הילד לחנות לפני שהוא בכלל יודע לעלות על הכביש".

"להרצאות שאני יוצא באמצעות דרייבר לביה"ס התיכוניים אני מנסה להציג בפני התלמידים את הסכנות הטמונות בכביש, מסר שקשה להעביר ולהמחיש למי שלא נתקל בו. ישנן מאות ואלפי תאונות שניתן למנוע באמצעות הכשרה נכונה כמו שיעור במגרש החלקה ועוד. הידע קיים רק כל תהליך או שינוי שמנסים להעביר לוקח שנים.

הכשרת הנהג

הכשרתו של הנהג החדש לא עברה שינוי משמעותי מאז קום המדינה. הן בלימוד הנהיגה והן בישומה על הכביש למרות שחלו שינויים בתחומים רבים בכל מה שקשור לנהיגה ולתחבורה. מספר כלי הרכב בכבישים עלו במספרם, הטכנולוגיות הפכו מתקדמות כמו כן גם תשתיות והכבישים שונו במהלך השנים ובנוסף אף תהליכי החקיקה. משרד החבורה שם לעצמו מטרה לנסות תצמצם את היקף תאונות הדרכים בקרב בני הנוער באמצעות שטת המל"ן. בשיטה החדשה הוחלט על שינוי מסלול לימוד באמצעות הקמת מרכזי לימודי נהיגה המשולבת בשיטה עיונית ומעשית תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים המגובים במדריכים מקצועיים. דבר ש שאמור להוביל להכשרתם של הנהגים הצעירים. מנכ"ל משרד התחבורה הקים ועדת היגוי אשר נועדה לקדם וללוות את הקמת מרכזי לימוד הנהיגה החדשים בישראל במתכונת חדשה. הבנויה על תוכניות לימוד, שיטות  חדשות ומשולבות  כולל פיילוט  לימוד והפעלה. בליווי  מחקר מלווה. הועדה הייתה שותפה פעילה לאורך כל השלבים כולל השתלמויות לכל מורי הנהיגה בארץ. שר התחבורה אישר את התכנית בהתאם להמלצת צוות ההיגוי. המטרה הכוללת של התוכנית היא: להביא לשינוי בתהליך הכשרת הנהג והתאמתו לדרישות התנועה המתפתחות  בשיטה חדשה המחייבת שילוב לימודים מעשיים עם לימודי השלמה עיוניים בו זמנית,כחלק מתפיסה חדשה של לימוד נהיגה,תוך הכשרת הנהג הישראלי להיות נהג בעל איכויות גבוהות יותר, הגברת הבטיחות בנהיגה והקטנת המעורבות בתאונות דרכים.

השינוי העיקרי שמשרד התחבורה רוצה להשיג הוא שינוי בתפיסה בלימוד הנהיגה על ידי שילוב תכנים פדגוגיים משולבים יחד עם שעורי נהיגה מעשיים. התכנית החדשה ללימוד נהיגה מתבססת על כרטיס תלמיד חדש שילווה את לומד הנהיגה לכל אורך לימודי הנהיגה. דבר שיאפשר להורים לקיים מעקב.בכרטיס יהיו רשומים השלבים השונים הנדרשים  על פי התכנית. יתקיים קישור בין הלימוד המעשי ובין לימודי ההשלמה העיוניים המתאימים לכל שלב ושלב. המעבר משלב לשלב תתקיים לאחר אישור ובקרה. התכנית העיונית במל"ן מורכבת מ-12 מפגשים. תלמיד לא יוכל לגשת לבחינה עיונית במשרד התחבורה ללא אישור מנהל המל"ן שהתלמיד עבר את שלב- ג ועבר מבדק עיוני פנימי במל"ן. דודו: "הרעיון של השיטה לא יצא לפועל במציאות. לא ערכו עבודות מחקר לפני שהפעילו את השיטה, לא התעניינו בקרב בני הנוער ובדקו אם אכן השיטה מתאימה להם.
דודו, אתה מעלה טענות כלפי ההורים שרוצים לחסוך בכסף, והתלמידים שרוצים להוציא רישיון מהר, לקצר את מספר השעורים המעשיים ובכך ההורים מסכנים את ילדיהם ואת חיי האחרים בכביש.
אני לא מאשים את ההורים, אני מודע לכך ששעורי נהיגה אינם זולים ולא כל משפחה יכולה לעמוד בכך. מה שאני מציע הוא שמשרד התחבורה יסייע במימון חלק מן השעורים, כך התלמידים יוכלו ללמוד ולהתנסות יותר על הכביש.
כמה שעורים לדעתך נהג חדש צריך לצבור כדי שהוא יוכל להיחשב ככשיר לנהיגה?
אני ממליץ לכל נהג לעבור לפחות 50 שעורים עד שהוא ניגש לטסט. החוכמה היא לא להסתמך רק על תוכנית על הנייר.

יצחק שדה מורה לנהיגה וקצין בטיחות מבית שאן המשמש כאחד המומחים ב"דרייבר" מוסיף – "תוכניות הלימוד נקבעו ע"י משרד התחבורה. ישנם טענות על הקשר בין רמת הלמידה לבין התאונות, הקשר הינו מופרך ואינו רציני מאחר ותוכנית הלמידה נקבעה ע"י משרד התחבורה ומורי הנהיגה והמנהלים המקצועיים הינם קבלני ביצוע של השיטה, ובוחנים הינם המסננת שקובעת את מתן ההיתר, כך שהקשר היחידי בין ריבוי תאונות הדרכים הינה התנהגות ולא נהיגה. עובדה שלא ידוע לי על תלמיד שבתקופת הליווי עבר תאונה או ביצע עבירה חמורה כאשר היה עם מלווה".

לקיחת אחריות
סוגיה נוספת שעומדת לדיון זה ביטול חובת לימודי בטיחות הדרכים בתיכונים גם כאן כחלק מתוכנית כוללת למניעת תאונות הדרכים תמוהה הדבר כיצד משרד התחבורה חותך בתקציבים הקשורים להכשרת הנהג הצעיר. פרויקט מציל חיים זה ניתן להשוות לדוגמא לענפי הספורט השונים כאשר רוצים להכשיר שחקן טניס או כדורגל מגיל צעיר משקיעים בו ע"מ להביא אותו להישגים בגיל 20 גם כאן השיטה צריכה להיות דומה רק כאן אין מי שייקח אחריות, ובגיל 18 נותנים לנהגים הצעירים לנהוג על כלים בצבא שאינם תואמים את הכישורים שלהם.
 שר התחבורה מינה לאחר תקופה ארוכה מנכ"ל לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים את עו"ד אוריאל לין שהוא דמות סמכותית ואני מקווה שהוא ייקח את נושא המל"ן כפרויקט לאומי מציל חיים.

 

 הוסיפי תגובה    שלחי לחברה    גירסה להדפסה

אודות אסימון |  צרו קשר |  פרסמו אצלנו |  תנאי שימוש |  תקנון רכישה באתר |  אסימון, טיולי חוויה ברוח נשית |  רשימת העסקים
אסימון - © כל הזכויות שמורות
וייזנט - תוכנות לעסקים