בשנים האחרונות חלה התפתחות משמעותית בדימוי ובכוח המשיכה של תחום החינוך בישראל. רפורמת אופק חדש, למרות ההתנגדות שהתעוררה סביבה, תרמה במידה רבה לשינוי עקב השיפור בתנאיהם ובמשכורתם של המורים. מעבר להיבט החומרי - אנשים רבים יותר ויותר מעוניינים בעבודה שתעניק להם תחושת שליחות וערך מוסף. גורם נוסף הוא הלחץ המופעל על העובדים בשוק החופשי לשעות עבודה ממושכות ללא בטחון תעסוקתי. עובדים תרים אחר משרות שמציעות בטחון רב יותר ותנאי עבודה שיאפשרו להשקיע בחיי המשפחה ובפיתוח אישי. בעיקרו של דבר, העובדים מוכנים להרוויח פחות ובתמורה לזכות בעבודה ערכית יותר המתנהלת בתנאים נוחים יותר. יתרון נוסף שמציע תחום החינוך היא קידום מקצועי על פי פרמטרים ברורים ומסודרים, כאשר המסלול קבוע וצפוי.
תחום החינוך - תחום אקטרקטיבי
מכל הסיבות שנמנו לעיל תחום החינוך מושך יותר ויותר צעירים בתחילת דרכם המקצועית, ובמקביל נוצרה תנועה מתמדת של עובדים מבוגרים יותר אשר עושים הסבה מקצועית ומשתלבים בתחום החינוך. למרות שהרוב המכריע של המורים עדיין משתייך למין הנשי, ניתן לזהות יותר ויותר גברים בכל מקצועות החינוך. גבר או אישה, צעירים או מבוגרים -
אם החלטתם ללמוד תואר ראשון בחינוך באחד ממוסדות האקדמיה בארץ, מומלץ להכיר מראש את האפשרויות שהתחום פותח בפניכם. חשוב לדעת שעבודה בחינוך אין פירושה, בהכרח, מורה בסגנון המוכר שעומד ומעביר שיעורים מול כיתת תלמידים.
ראשית, כידוע לכל, מקצוע ההוראה עצמו משתנה דרמטית בין כיתה א' לכיתה י"ב. מאליו יובן שאין כל דמיון בין העברת שיעור לקבוצת ילדים בני שש לעמידה מול כיתת מתב
גרים דעתנים. התחומים דורשים סט כישורים שונה לחלוטין והכשרה בהתאם. בנוסף, רפורמת אופק חדש שמה דגש רב על הוראה פרטנית, המיועדת לקבוצות תלמידים מצומצמות או לתלמיד יחיד. הוראה מן הסוג הזה שונה במהותה, ותכניות לימודים עדכניות מתייחסות להוראה הפרטנית ונותנות כלים לעבודה מיטבית.
חשוב לזכור שככל שהלימודים מתקדמים יותר ההוראה הופכת להיות ממוקדת יותר. בעוד שבכיתות הנמוכות מחנכת הכיתה יכולה להעביר את מרבית השיעורים, בהמשך הדרך יפגשו התלמידים במורים מתמחים אשר מתמקדים בנושא מסוים, או בכמה נושאים קשורים. אנגלית או מתמטיקה, פיזיקה או ספרות – איש החינוך שבוחר בהוראה בכיתות הגבוהות צריך לבחור תחום התמחות. החלטה חשובה אחרת היא הרצון בתפקיד מחנך הכיתה – ישנם מורים שעבורם זה החלק המהותי והחשוב ביותר בעבודתם. אופק נוסף הוא המסלול המנהלי – בית הספר הוא מערכת מורכבת ומאתגרת וקיימים בתוכה תפקידים מנהליים שונים שניתן לשאוף אליהם.
לסיכום, יהיה האופק הנבחר כאשר יהיה, כדי להתחיל בצורה אופטימאלית מומלץ ללמוד לתואר ראשון בליווי תעודת הוראה. מורים שמעוניינים בהתמקצעות גבוהה יותר ייגשו לתואר שני בתחומים כגון חינוך מיוחד, לקויות למידה, פסיכולוגיה חינוכית וכן הלאה. לעובדי חינוך מקצועיים ומוסמכים יש ביקוש גם במגזר הפרטי, במסגרות חינוכיות כגון מתנ"סים ובתחום ההוראה הפרטית. בנוסף, עובדי חינוך מוסמכים עשויים להשתלב במשרד החינוך עצמו.
.