מנהל משאבי אנוש עם 0-5 שנות ניסיון מרוויח 12,000-17,000 ש"ח בחודש, בעוד מנהל עם 5-10 שנות ניסיון יכול להגיע לשכר חודשי של 18,000-25,000 ש"ח. לצורך השוואה, מנהל גיוס והדרכה מרוויח 8,000-15,000 ש"ח באותן שנות ניסיון ומנהל הדרכה מקצועי מרוויח סכום דומה.
פערי השכר הם דוגמא מצוינת לשינויים שחלו בתחום של משאבי אנוש ולתהליך שהפך אותם לאחד המקצועות המבוקשים במשק. מעסיקים פותחים את הכיס כדי לגייס מנהלי משאבי אנוש ומפתים אותם עם שורה ארוכה של הטבות ותנאי שכר אטרקטיביים. כעת רק נותר לחשוף את סוד הקסם ולנסות להבין כיצד הגיעו מנהלי משאבי אנוש למעמד הנחשק.
סוד היעילות של מחלקת משאבי אנוש
השאלה המעניינת היא מה הביא את משאבי האנוש לקדמת הבמה. אחד הגורמים שיכולים להסביר את זה הוא אופי התהליך העבודה. ניהול משאבי אנוש לא מתייחס רק לקבלת החלטות בתחומים שקשורים לגיוס, מיון, הכשרה ופיתוח של המשאב האנושי, אלא גם לשיתוף פעולה עם נציגי ועדי עובדים וניוד עובדים או קידומי שכר. המשמעות היא שמנהל משאבי אנוש נמצא בצומת חיוני עבור הארגון ולכן הוא חשוב גם במגזר הפרטי וגם במגזר הציבורי.
גורם נוסף שמסביר למה משאבי אנוש הפכו למקצוע כל כך מבוקש קשור ליעילות ארגונית. לפי סקר שנערך בסוף שנת 2014, מעל מחצית מהמנכ"לים בארצות הברית מעידים על כך שמנהל משאבי האנוש הוא הגורם הראשון שאליו הם פונים כאשר נדרשת התייעלות. המנכ"ל האופייני רואה ב
מנהל משאבי אנוש גורם שאחראי על שיפור ביצועי העובד בטווח הקצר והארוך. מחלקת משאבי
אנוש היא לעיתים קרובות היחידה שנמצאת בקשר עם העובדים ומסוגלת לזהות מוקדם את צרכיהם. לחילופין, זו גם המחלקה שאליה פונים כשרוצים לבצע התאמות ושינויים. מנהל משאבי אנוש מתווך בין המנכ"ל לבין העובדים הזוטרים והוא אחראי על שיפור התקשורת הארגונית.
מכל האמור לעיל ניתן להסיק שלמעמד המיוחד של מנהל משאבי אנוש בארגונים מודרניים יש גם חשיבות כלכלית. לצד התהליך החברתי והניהולי, בארגונים של המאה ה-21 מבינים את הצורך בהתייעלות שוטפת. מנהל משאבי אנוש אחראי באופן ישיר ועקיף על תשלומי השכר והוא מסוגל לעדכן אותם כך שיתאימו לציפיות החברה. כל עוד זה המצב, מחלקת משאבי אנוש היא אוטוריטה באחד הנושאים הרגישים ביותר עבור הארגון הקפיטליסטי.
הכל מתחיל ברקע התיאורטי
עוד היבט מסקרן של ניהול משאבי אנוש מפנה את הזרקור לרקע התיאורטי של אנשי המקצוע. למרות הבדלים דרמטיים בין אופי הארגונים והעסקים שמשעינים את הפעילות שלהם על מחלקת משאבי אנוש, מסתבר שיש גם מאפיין משותף: לימודים אקדמיים.
במכללות המובילות באירופה נרשמה מאז שנת 2010 עלייה של 12% בביקוש עבור לימוד משאבי אנוש ותחומים חופפים. התכנים במחלקות הרלוונטיות מתעדכנים על בסיס קבוע, הם נשענים על רקע תיאורטי זהה והם גם מושפעים משינויים בשוק העבודה. אפשר לומר במידה גבוהה של ודאות שמנהלי משאבי אנוש מקבלים הכשרה פחות או יותר זהה, אך מביאים לידי ביטוי את התכונות שלהם בהתאם למאפייני העסק והארגון שאליו הם מצטרפים. זו גם כנראה הסיבה לסיפוק שחשים המנהלים ולרצון שלהם לפתח קריירה ארוכת שנים.