מצב הרוח של הבית
כפי שידוע לכולם - אין כמו ההבעה שעל פנינו בכדי להעביר מסר על מצב רוחנו. בהקבלה לבית – אני לומד על מצב רוחו של הבית מסקירת התמונות, הפסלים, ואביזרי הקישוט האחרים שסביבי. מידע רב על מה שהבית מבקש לומר לי. אביא כדוגמא בית אותו בדקתי ביחד עם קבוצת מתלמדים שלי. הבית שייך היה לאחת התלמידות, מעצבת פנים במקצועה. בראיון עימה עלה שמאז כניסתה לבית היא חשה חסרת שמחת חיים, ועצב תמידי מלווה אותה, ללא סיבה הברורה לה.
הדבר הראשון בו נזכרתי היתה התמונה שראיתי עם כניסתי אל ביתה. הדלת הינה השער המרכזי דרכו נכנס הצ'י, כוח החיים עליו מבוסס הפנג שואי, אל הבית. אופי הצ'י הנכנס מושפע במידה רבה ממה שמכונה בשפת פנג שואי "מראה ראשון". מסיבה זו – תמונה או פסל המוצגים מול דלת הכניסה עשויים להשפיע על אופי האנרגיה הכללית שנחוש באותו בית. התמונה שציפתה לצ'י הנכנס לבית האמור הראתה אישה בוכה בכי תמרורים. הסבתי את תשומת ליבה של בעלת הבית אל התמונה: לא מפתיע שבבית בו הצ'י הנכנס נתקל בתמונה מסוג זה שוררת אוירת עצב, שהרי הצ'י נצבע עם כניסתו באנרגיה זו, ונושא אותה עימו אל כל פינות הבית.
מה שבאמת חשוב לנו…
הסלון הינו מקום משמעותי אחר המשפיע השפעה רבה על מצב הרוח הכללי שנחוש בבית. בהיותו המרחב בו אנו מנהלים את חיי המשפחה והחברה שלנו – הסמלים הנוכחים בסלון ייצגו את הדברים המשמעותיים לנו ביותר כמשפחה, כמו גם את הפנים שאנו מבקשים להראות לעולם. מקרה אחד שנחרט בזכרוני, על אף שעבר זמן רב מאז, הוא של תלמידה שביקשה שאגיע, בליווי תלמידי הקורס בו לקחה חלק, בכדי לבדוק בית חדש אליו היא מתעתדת לעבור. המשתנה החשוב ביותר כאן הוא הסיבה בגללה החליטה היא ומשפחתה לעבור: אחד מבניה מת מוות טראגי, ועל אף הזמן שחלף הם התקשו להשתחרר מהזכרונות שהמשיכו לרדוף אותם בכל פינה בבית בו חיו כאשר קרתה הטרגדיה. הם קיוו שהבית החדש יאפשר להם להשאיר את העבר מאחוריהם ולפתוח דף חדש. כאשר הגענו אל הבית החדש הוא היה עדיין ריק מריהוט. לא היה בו עדיין שום קישוט למעט תמונה אחת… שהיתה תלויה בסלון, והציגה אגרטל פרחים ובו 3 פרחים רעננים (מספר הילדים שיש לה כיום). אך לא על אלה היה הפוקוס של התמונה: הם היו מטושטשים ברקע, בעוד המיקוד היה על פרח בודד ששכב נבול מחוץ לאגרטל, בקדמת התמונה. הקבוצה הסבה את תשומת ליבה של המארחת אל המשמעות הסמלית האפשרית של תמונה זו: במקום להתמקד על 3 הפרחים הרעננים, הזקוקים לה בודאי על מנת להמשיך ולשגשג – ממוקדת התמונה על הפרח הנבול. וזו התמונה אותה בחרה, בלי מודעות לסמליותה מן הסתם, למקם בסלון, לפני כל אביזר אחר. עשוי להיות לה ולבני משפחתה קשה מאוד לפתוח דף חדש כאשר ארועי העבר ממשיכים להיות מיוצגים במקום כה בולט בביתם החדש!
דומה מושך דומה
אני מבקש לעשות לרג
ע הפוגה בדוגמאות, בכדי לדון בחשיבות הפרשנות הנעשית כאן: אנו עוסקים כאן בסמלים, וטבעם של סמלים - שהם פתוחים לפירושים שונים. כאשר אני מפרש סמלים באופן זה – אני מערב תמיד את הלקוח באופן פעיל. אני מעדיף לעזור לו להגיע לפירוש בעצמו, ומציע לו פרשנות משלי כאשר הדבר לא עולה בידו. גם אז – חשוב מאוד שהפירוש ידבר לליבו. אם לא – יש לנסות ולהציע פירוש חלופי, או להשאיר את הפירוש פתוח בשלב זה, עד שיעלה רעיון יצירתי.
חשיבות מתן הפירוש היא הפיכת הסמלים המקיפים אדם בביתו מודעים לו. באופן זה הוא יוכל לעבוד איתם. למשל – אותה תלמידה, לאחר שראתה בעצמה את המשמעות הנסתרת של תמונת האגרטל – תוכל לבחור, אולי, להחליפה בתמונה אחרת, למשל כזו המציגה 3 פרחים רעננים וממוקדים (ללא פרחים נבולים). בכך תעשה פעולה סמלית מאחוריה ישנה כוונה חשובה: לשנות את מוקד תשומת הלב שלה מהילד שאבד אל הילדים שנשארו!
טקטיקה זו עובדת, כפי שמוכיח הנסיון. כפי שאמר כבר וינסטון צ'רצ'יל: קודם אנו מעצבים את ביתנו, ובהמשך בתינו מעצבים אותנו. הסמלים בהם אנו מקיפים את עצמנו פועלים על המיינד העמוק שלנו, גם כאשר איננו מודעים לכך, ומממשים עצמם בחיינו. נוכל, לכן, לבחור להקיף עצמנו בסמלים המבטאים שמחה, בריאות, שפע, או דבר אחר שנבקש, ובזאת אנו מושכים אל תוך חיינו אנרגיות בעלות אופי דומה. או – כדברי אותו חוק מטאפיסי עתיק: דומה מושך דומה (Like Attracts Like).
פעמים רבות מדי יצא לי לבקר לקוחה אשר דווחה על קושי ליצור מערכת יחסים זוגית, ומצאתי בחדר השינה שלה תמונת אישה לבד! מבחינה פסיכולוגית ניתן להבין את הצורך להקיף עצמך בתמונות המשקפות את מצבך ועל-ידי כך לעזור לך להתמודד איתו, אך מנקודת הראות של פנג שואי – זוהי הנצחה של המצב. אדם המבקש זוגיות, לפיכך, יעשה נכון אם ימקם בחדר השינה שלו, המייצג את האינטימיות שבחיינו, סמל זוגי (כמו זוג פסלונים של ברבורים או דולפינים).
בהמשך המאמר: הפינה האישית שלך בבית, מרבה אוספים מרבה דאגה, כאשר הבית זועק לעזרה ועוד...
לכתבה הראשונה בסדרה
______________________________________
ירון זפרן הוא דוקטור (Ph.D) לפסיכולוגיה טראנספרסונלית, העוסק ביעוץ והוראה של אומנויות הרוח משנת 1986. הוא הוסמך בארצות הברית כמהפנט קליני בכיר, והתמחה בשיטת תרפיית הגלגולים. קורסים חויתיים לשחזור גלגולים לצורך תיקון הקארמה, ולתקשור – מועברים כיום במסגרת "האקדמיה ללימודים רוחניים" אותה הוא מנהל. אתר הבית שלו באינטרנט – www.zafran.co.il