הפינה האישית שלך בבית
נוסחא אחרת בפנג שואי היא נוסחת ה"לו-שו", המהווה חלק מנוסחא בשם "תשעת כוכבי הקי". לפי נוסחא זו – לכל אדם פינה אישית בבית, על פי החלוקה של הבית לפה-קואה. הפינה האישית נקבעת באמצעות תאריך הלידה של האדם (מה שלא אוכל ללמד לחשב כאן, מקוצר היריעה). הפינה האישית של כל אדם מאפשרת לאבחן את מצבו וכן לחזק אותו. ושוב – דוגמא תמחיש זאת היטב.
יצא לי להתארח בביתה של אישה מופלאה, אשת חייל אמיתית - ששילבה קריירה מבריקה, טיפול בבעל נכה, ואמהות למופת ל- 4 ילדים. כלפי חוץ היא תפקדה באופן יוצא מן הכלל, אך בשיחה עימה עלו רגשות מועקה ועומס רב: "הראש שלי כבד מרב מחשבות ודאגות" אמרה, ובעוד היא מדברת – הבחנתי בשני רישומים התלויים על הקיר מאחוריה. ברישום אחד היה מצוייר ראש גדול (ללא גוף), ואותו ממלאים אנשים, בעלי חיים, בתים, רחובות…אותו עומס שהיא מתארת, בדיוק רב. לצידו – רישום נוסף של ציפור המנסה לעוף אך כורעת תחת הנטל של 4 ילדים (!), המושכים אותה כלפי מטה. ואם לא די בכך – האיורים תלויים על קיר המהווה חלק מהפינה האישית שלה, על פי נוסחת ה"לו-שו".
הצעתי לה להחליף את התמונות הללו בתמונה המבטאת חופש, שחרור מדאגות ושמחה. איני מכוון בדרך כלל לאומן או ליצירה ספציפית, אלא נותן מושג לגבי רוח הדברים, וממליץ ללקוח לבקר בעצמו בגלריות ולחפש תמונה שתדבר אליו: תמונה עליה יוכל להצביע ולומר "כך אני מבקש שיהיו חיי".
מרבה אוספים – מרבה דאגה
ומה שנכון לגבי תמונות או פסלים יחידים – נכון פי כמה כשמדובר באוסף שלם של פריטים מאותו סוג. פנג שואי דוגל בעיצוב המאזן בין האלמנטים השונים, על בסיס עקרון היין והיאנג. אוספים, מעצם טבעם, הינם ריכוז של אנרגיה מסוג מסוים. על פי אופיים עלולים אוספים להעמיס באנרגיה בעלת אופי ספציפי, מה שלרב אינו רצוי.
אחת הדוגמאות הזכורות לי להמחיש זאת הוא בית בו היה אוסף מסיכות מרהיב מכל רחבי העולם. המסיכות כיסו חלקים נרחבים בבית, ולא היה ספק בליבי שהשפעתן האנרגטית תורגש היטב. בעלת הבית סיפרה לי במהלך הראיון, שהסיבה בגללה זימנה אותי לייעץ לה, היתה תחושתה שבני הבית אינם פתוחים ואינם גלויים זה עם זה! אכן – בית מרובה מסיכות…
ההמלצה המקובלת במקרה מסוג זה הינה לדלל את האוסף. אך אני מודע היטב לעובדה שהמלצה כזו, כמו חלק מההמלצות המסורתיות של פנג-שואי, אינן פרקטיות עבור אדם שהשקיע באוסף ממיטב מירצו והונו. לכן – הצעתי פתרון חלופי, פרקטי יותר, והוא – להשאיר את האוסף תלוי, אך להקיף את הקיר עליו הוא תלוי בקו דקורטיבי, ש"יתחום" את ההשפעה האנרגטית של האוסף.
כאשר הבית זועק לעזרה
בתרבויות עתיקות מסוימות היתה קיימת אמונה, לפיה לכל בית יש רוח. הבית, לשיטתם, הינו ישות חיה. מסיבה זו היו קוברים ביסודות הבית מטבע – לריצוי רוח הבית (יתכן וטקס הנחת "אבן הפינה" הוא שריד מודרני לאמונה זו). מתנות שהובאו במעמד חנוכת הבית (מנהג שנשרד עד היום) היו מיועדות, בעצם, לא
ותה רוח, ומטרתן היתה לפייסה. למרות שאנו מתייחסים כיום בחיוך לאמונות נאיביות מסוג זה – מי שהתנסה במלוא עוצמת החוויה של "שיחה עם רוח הבית" יתכן ויכיר בגרעין האמת שקיים בכל זאת באמונות אלה. מי שזכה ל"דיאלוג" אמיתי עם בית חווה, אולי, תופעות של סינכרוניזציה בפעולה. חוויות מסוג אלה נותנות תחושה שאולי יש לבית, ברמה מסוימת לפחות, חיים משלו.
קורה לי שבעודי מנסה להסביר לתלמידיי משהו על מה שאומר לי הבית, הבית מוצא דרך להדגים את הדברים בעצמו… זה אופייני במיוחד כאשר בעל הבית ממאן להקשיב בעצמו למה שהבית מנסה לומר לו "בטוב". בבית אחד כזה יכולנו לחוש, אני ותלמידיי, ב"יובש" רב, מן הבחינה העיצובית: הגוונים השולטים בבית היו גווני אדמה (חום, כתום, צהוב), והחומרים – קרמיקה, אבן וחרס. התחושה היתה של מדבר צחיח, הזקוק למים. על פי "מעגל הבקרה" של חמשת היסודות הסיניים, כפי שהוא מקובל בפנג שואי וברפואה הסינית, יסוד האדמה סופג את יסוד המים. לכן – בבית זה חסר היה יסוד המים. בעלת הבית התקשתה להבין את הבעייתיות שבחוסר האיזון הנוצר במצב זה. ואז, "משום מקום", הציפו מים, שפרצו בעד הצנרת שבחדר השירותים, את הבית כולו! האם היתה זו דרכו של הבית לומר "אני זקוק למים?"
זהו הזמן המתאים להתחדשות אנרגטית
עשו סיור בביתכם, והתבוננו במה שמייחד אותו מבתים אחרים: אולי משהו במבנהו, אולי גוניו, אופי הריהוט שבו, או הסידור שלהם במרחב. וכמובן – שימו לב לקישוט שלו, לפרטי אומנות הפזורים סביבכם. שאלו עצמכם, למשל, "מה מייצגת תמונה זו עבורי, ואיזו השפעה עשויה להיות לה על מצבי?"
יתכן מאוד שתגלו דברים להם לא הייתם מודעים עד כה. בכל מקרה – תוכלו לעשות שימוש באנרגיות המיוחדות לזמן זה בשנה, בכך שתפנו מביתכם סמלים שאינם רצויים לכם ותכניסו סמל המייצג את מה שאתם מבקשים. הציבו אותו במבואה מול הדלת, במרכז הבית, או בחדר השינה הפרטי שלכם. ואחרי כו, אם תהיו קשובים, תשמעו אולי את אנחת הרווחה של ביתכם היקר…
לכתבה הראשונה בסדרה
לכתבה השנייה בסדרה
___________________________________
ירון זפרן הוא דוקטור (Ph.D) לפסיכולוגיה טראנספרסונלית, העוסק ביעוץ והוראה של אומנויות הרוח משנת 1986. הוא הוסמך בארצות הברית כמהפנט קליני בכיר, והתמחה בשיטת תרפיית הגלגולים. קורסים חויתיים לשחזור גלגולים לצורך תיקון הקארמה, ולתקשור – מועברים כיום במסגרת "האקדמיה ללימודים רוחניים" אותה הוא מנהל. אתר הבית שלו באינטרנט – www.zafran.co.il