הדרך אל ההצלחה רצופה אתגרים, כל מי שטעם את טעמה של ההצלחה יודע זאת. רבים מאיתנו שואלים את עצמם, "איך הוא עשה את זה" כשהם פוגשים במטאורים בעולם העסקים בפרט ובאנשים מצליחים בכלל, ומודים בינם לבין עצמם "יש לו את זה"...
מהו הדבר ה"זה" שמבדיל בין אלו שעשו זאת בגדול לבין אלו שמדשדשים בביצת הבינוניות?! ומה יכול לעשות מי שעורך בדק בית, ומעוניין לקדם את עצמו, לקראת השנה החדשה? איילת פדה גולדשטיין, אורית אפרת אילנה נוה, יפית דגן – יועצות ומאמנות מצוות פ.ד.ה מציעות שינוי גישה כמתכון להצלחה;
לגישה שלנו השפעה רבה על השגת השאיפות והמטרות שהצבנו לעצמנו, במרבית תחומי החיים כגון: בריאות, משפחה, עבודה, חברה וכיו"ב.
מושג השגור בפי רבים מאיתנו בהקשר זה הינו- "נבואה המגשימה את עצמה" או בשמו המקצועי "אפקט פיגמליון".
במיתולוגיה היוונית מספרים על פיגמליון הנסיך שמאס בחיפושיו אחרי אישה. הוא הכיר עשרות נשים אך לאחר היכרות קצרה היה מוצא בהם פגם כלשהו. עברו השנים ופיגמליון המיואש לא הצליח להתאהב בשום אישה. העניין שהוא אינו מוצא את אהבתו הטרידה אותו מאוד ועל כן הוא החליט לפסל פסל בדמות אישה. במשך עבודת הפיסול הממושכת החל פיגמליון לדבר עם הפסל, להשקותו ולהאכילו כאילו היה בשר ודם, הוא היה מוצא את מפלטו מחיי היום יום בשיחות עמוקות עם הפסל והחל אף לפתח אהבה וחיבה ל.....פסל.
אהבה, חיבה, יכולת הקשבה, צריכת מזון ושתייה אלו צרכים ורגשות של בני אנוש ולא של פסלים- אך כאשר ראו האלים את עוצמת אהבתו של פיגמליון, הפכו את הפסל לאישה אמיתית.
מושג זה מתייחס לכך שתפיסה והשקפת העולם שלנו לגבי הדברים יוצרת חיזוי שעלול להיות מטעה. החיזוי המטעה עשוי להשפיע ולעורר התנהגות חדשה שתתאים מבחינה לוגית ותגרום לתפיסה המוטעית הזו להתגשם.
אחת הדוגמאות הדרמטיות לכך היא קריסתו של בנק גדול בארה"ב בשנת 1932. פרצה שמועה (מוטעית) שהבנק הנודע על סף פשיטת רגל. הלקוחות ההמונים שינו את תפיסתם וכיוון שפחדו לאבד את כספם ביקשו למשוך אותו – עקב כך הבנק אכן התמוטט והנבואה הגשימה את עצמה!
החוקר בנדורה, טבע מונח מקצועי רלוונטי נוסף - מחוללות עצמית = Self – efficacy . המתייחס לאמונה שיש לאדם ביחס ליכולת שלו לבצע משימה כלשהי. אמונתו של האדם נרכשת בהדרגה במשך חייו באמצעות רכישת מיומנויות בתחומים שונים כגון: החברתי, קוגניטבי, פיזי ולשוני.
לא מדובר כאן ביכולת ממשית אלא באיך תופס האדם את היכולות שלו, בהערכה שלו את עצמו, כך שכל שהעניין הוא סובייקטיבי לחלוטין.
בני אדם בעלי תפיסת מסוגלות גבוהה מאמינים ביכולת שיש להם להשפיע על חייהם. אנשים אלה הם בעלי מוקד שליטה פנימי, ביצועיסטים – בעלי יכולת להוציא את הדברים מן הכוח אל הפועל בצורה מהירה וממוקדת. הם אופטימיים ומממשים את עצמם. אנשים אלו יצפו לתוצאות חיוביות ממעשיהם וגם אם התוצאות שיתקבלו בפועל לא יתאמו את ציפיותיהם, הם ימשיכו לנסות.
מסוגלות עצמית יכולה להתפתח באמצעות המקורות הבאים;
חוויית הצלחה
התנסות אישית מוצלחת, ללא מתווכים חיצוניים – כך שניתן לייחס את ההצלחה לעצמך, תורמת לתחושה טובה של מסוגלות.
תצפית בהצלחת הזולת
כשאחרים מבצעים משימה כלשהי בהצלחה, והדבר נראה לנו בר ביצוע - עולה תחושת המסוגלות שלנו.
אמונה של הזולת בנו
העברת מידע מילולי לגבי יכולתנו לבצע משימה, על ידי אדם הבקיא בתחום.
פרשנות שלנו לתחושות רגשיות ביחס למשימה
לעיתים מפרשים אנשים את העוררות הפיזיולוגית המתבטאת בחולשה, כאבי בטן והתרגשות כחוסר יכולת להתמודד, פירוש זה משפיע על ההתמודדות והסיכוי להצליח במשימה.איילת פדה גולדשטיין מנכ"לית פ.ד.ה מתארת לדוגמא מחקרים, שהראו שאנשים העוסקים בפעילות ספורטיבית או אתגרית, הגורמת לעוררות רגשית, עלולים לפרש עוררות זו כמשיכה לבן/בת המין השני הנקרים בדרכם.
טיפ יישומי למנהלים חונכים וגם להורים
חשוב להבין את משמעות המושג ולהניע את העובדים החדשים ובוודאי שאת ילדיכם לרכישת מסוגלות עצמית שכן בכך תסללו את דרכם להצלחה. חשוב כהורים וכחונכים, לבנות את תחושת הערך העצמי של הילדים / העובדים ולתת להם כלים להתמודדות עם אתגרים ומשימות; צרו עבורם התנסויות טובות, על ידי הבנייה הדרגתית של הקושי במשימות, כך שתיצרו עבורם חווייות הצלחה בכל משימה התפתחותית. למשל, בכיתה, מציינת אורית אפרת יועצת מומחית בתחום החינוך, מצוות פ.ד.ה, רצוי להתחיל את היום או השיעור במשימה קלה יחסית המקדמת הצלחה ואז כשהילד בתחושת סיפוק מהצלחה הוא ניגש בהערכה עצמית גבוהה יותר למשימה מאתגרת בהמשך.
עבדו עמם כצוות, תנו להם לצפות בכם מבצעים משימה תוך המשגתה באופן פשוט וברור, הדגישו וחזקו את תחומי היכולת שלהם, לימדו על הקשיים שלהם ועודדו שיח פתוח ותומך. הדגישו בפניהם כי הם יכולים ללמוד ולהתקדם, ועזרו להם לתרגם את הרגשות שהמשימות מעוררות בהם.
הבנת
שני המושגים הללו ושילוב נכון ביניהם יכול להוות את המתכון להצלחה.
כיצד ניתן לבצע זאת הלכה למעשה?!
ישנם מספר כלים שעשויים לעזור ולהביא אותנו למקום אליו אנו רוצים להגיע:
לאן רוצים להגיע? - הגדר לעצמך לאן אתה רוצה להגיע וסלול לעצמך את הדרך לשם. קבע לעצמך מטרה וצור לעצמך תוכנית עבודה הכוללת לו"ז משוער. העלה את הדברים על הכתב והשתדל לרדת לפרטי פרטים, כך שתוכל להרגיש ולחיות את המקום אליו אתה רוצה להגיע.
כל מסע מתחיל בצעד הראשון – מרגע שהחלטת ויצאת לדרך השמיים הם הגבול. אל תפחד לפעול, זכור שמי שלא מנסה לא מצליח. אם לא תעשה אין סיכוי שמשהו יקרה!
לא לפחד מהפחד - כשמפסידים- לא להפסיד את הלקח ולכן גם להפסד יש ערך - גם אם לא תצליח, תראה בניסיון דבר שיקדם אותך ויוביל אותך למקום טוב יותר. לפחות בפעם הבא שתנסה תצא לדרך עם כלים חדשים שיעזרו לך להגשים את המטרה. איילת פדה גולדשטיין, מנכ"לית פ.ד.ה יעוץ ארגוני והדרכה מספרת כי הדבר גם הוכח מחקרית; מחקרים שנעשו על היזמים הגדולים שהצליחו, הראו שלמרות שהם נכשלו מספר לא מבוטל של פעמים, הם התמידו והמשיכו לנסות.
אמונה וגישה חיובית – לפני כל אתגר או משימה קח שאיפה עמוקה ומקד את עצמך בהיבטים החיוביים, צא לדרך בתחושה שעשית זאת! חשוב לעודד רגשות חיוביים שיובילו לאמונה בהצלחה, ולדכא את המחשבות השליליות והתירוצים כגון: "אני לא אצליח", "אין סיכוי שאעבור את זה", "זו תקופה לא טובה" וכו'...
איילת פדה גולדשטיין אומרת, כי את הקשר בין הגישה לאחוז ההצלחה בביצוע משימה, ניתן להדגים מנתוני טבלה שנערכה במרכז ההדרכה האולימפי בארה"ב. על פי נתוני הטבלה ככל שהגישה של מבצע המשימה בכניסה למשימה חיובית יותר אחוזי ההצלחה שלו גבוהים יותר, ולהיפך. למשל מי שניגש למשימה ומצהיר "לא אעשה זאת" אין סיכוי שיצליח במשימה, קרי 0% הצלחה. לעומתו, מי שניגש למשימה ואומר – "אני חושב שאולי אני יכול לעשות" מגדיל את הסיכוי ל – 50 אחוזי הצלחה, זה שאומר "אני יכול לעשות זאת" מגדיל את סיכוייו ל – 80% ומי שאומר עשיתי זאת, אכן יעשה זאת, סיכוייו לביצוע הינם 100%. לצערנו, אומרת איילת פדה גולדשטיין, אנשים רבים נוקטים בגישה מוטעית של הנמכת ציפיות. הם אומרים בכוונה – הסיכויים שלי נמוכים, כדי למנוע אכזבה של עצמם ושל הסביבה מכישלון אפשרי. נתוני מחקר אלה מראים, כי גישה זו מגדילה את הסיכון לכישלון, ואנו גם לא בטוחים שהיא באמת מקטינה את שיעור האכזבה. פדה גולדשטיין ממשיכה ומתארת כיצד גישה זו מיושמת הלכה למעשה, בליווי המקצועי שפ.ד.ה מעניקים ללקוחותיהם;
ליווי מנהלי מכירות
אנשי מכירות רבים, שוגים בתכנון סדר היום שלהם. הם נוטים להשאיר את המכירות ה"קלות" לסוף היום, ומשבצים את המכירות ה"מאתגרות" בתחילת היום, מתוך הנחה שאז יהיה להם יותר כוח להתמודד. אולם המציאות מראה, שאיש מכירות שספג דחייה בתחילת היום, עלול לאבד גם מכירה קלה בהמשך היום. מנהל מכירות שמודע לחשיבות של התחלת היום בגישה חיובית – עוזר לצוות שלו לבנות את היום באופן שמגדיל סיכויים לחווית הצלחה בהתחלה. כלומר, שיבוץ הפגישות הקלות בתחילה. הדבר מאפשר לאיש המכירות להגיע במלוא הכוח והביטחון העצמי להתמודד עם הפגישות המאתגרות יותר בהמשך היום, ומגדיל את סיכויי ההצלחה גם שם. והתוצאה – עלייה משמעותית בהשגת יעדי המכירות, בונוסים גבוהים לעובדים, מנהל מרוצה וארגון בצמיחה.
ביסוס מנהיגות בניהול
המציאות מראה כי רוב המנהלים מחפשים איפה העובדים שלהם טועים. במקום זאת, יועצי פדה מלווים את המנהלים בארגון, בגישה החיובית, של לחפש היכן העובדים שלהם "בכיוון". עידוד לעובד שמתקדם בדרך הנכונה, גם אם עדיין לא השיג את התוצאה, מקדם נבואה המגשימה את עצמה לחיוב בהשגת התוצאות הרצויות. תהליך זה אינו פשוט, הוא דורש מהמנהלים חזון, אורך רוח, וסבלנות רבה. וסבלנות, היא אכן מלשון סבל – שזה אומר סיבולת להכיל גם פספוסים וטעויות של העובדים, מתוך אמונה בהם שיצליחו. מנהל שמצליח להפגין מנהיגות שכזו, מצליח ליצר חוללות עצמית גבוהה בקרב עובדיו וההצלחה לא מאחרת לבוא!
יפית דגן מאמנת עסקית ואישית בצוות פ.ד.ה מדגישה כי שנה חדשה היא הזדמנות טובה להתבוננות פנימה, וליצירת חזון אישי מחודש. כל מה שצריך לעשות זה להתמקד באיך תיראה המציאות אותה אנחנו רוצים לייצר, להזכיר לעצמנו מה נרוויח ממנה, והכי חשוב, להאמין ביכולתנו לחולל שינוי משמעותי בחיינו.
לסיכום, אומרת אילנה נוה – מנהלת מש"א ומאמנת בפ.ד.ה, חשוב לזכור ששינוי בתפישה שלנו את מושג ההצלחה והדרך אליה משמעותי! לכן אם ברצונכם להצליח ב – 100% אל תאמרו "אני לא יכול", אל תאמרו "אני רוצה", גם אם תאמרו "אני יכול לעשות" לא בטוח שתגיע ליעד הנחשק, אמרו - עשיתי זאת!
_______________________________
פ.ד.ה יעוץ ארגוני והדרכה מלווים מנהלים וארגונים למקסום סיכויי הצלחה