האם יש הרגל כלשהו שהיית רוצה להיפטר ממנו? |
|
|
האם יש תגובה או התנהלות שהיית רוצה לשנות? |
|
|
האם את חיה בתחושה של מאמץ מתמיד? |
|
|
האם את מרוצה מעצמך? |
|
|
האם את אוהבת את עצמך? |
|
|
האם רגש רע שעולה נשאר אצלך לאורך זמן? |
|
|
האם את יכולה לזהות מה מקור התחושה הלא נעימה? |
|
|
האם תמיד את יודעת מה את באמת רוצה? האם את יודעת איך להגיע לשם? |
|
|
האם את יודעת מהו המנוע הפנימי שיוצר את הרגש שלך? |
|
|
האם את מרגישה פגיעה ביחסים עם אנשים? |
|
|
האם את מרגישה שיש לך יותר ממה שאת מביאה לידי ביטוי? |
|
|
אם הסוגיות שמעלות שאלות אלה מעניינות אותך ועדיין התשובה איננה ברורה, מספקת או היא יותר מורכבת מ"כן" ו"לא", את מוזמנת להמשיך לקרוא את המאמר.
הרצון להיות אהובה, שלווה, נינוחה, מסופקת ומלאת אנרגיה קיים אצל כולנו. לעיתים זה בא בקלות ולעיתים זה בלתי מושג. יש לנו רגע בו אנו מרגישים שהנה הגענו למצב הרצוי ו"הופ" זה משתבש...
אפשר להתחיל להצליח
מרבית בני האדם אינם מודעים כלל לחשיבות העצומה שהאחרים מייחסים לקיומם, רבים אף מעדיפים להתעלם מכך תוך הלקאה עצמית בגין הישגים נמוכים או תדמית בלתי מותאמת. כך שמלבד היופי הטבעי בו חנן אותם האל, הם אינם נוהגים לקדם את עצמם וממתינים כל חייהם לאותו הדבר שאחריו הכל כבר יסתדר מעצמו. אך אלו מאיתנו שהבינו כיצד עובדת מערכת ההפעלה של התגובות שלנו, עשו שינוי של ממש בחייהם, שינוי שהוביל אותם להצלחה.
לפקוח עיניים, להביט סביב ולצאת לדרך חדשה - שיטת שלושת השלבים
שיטת שלושת השלבים פותחה לפני מספר שנים על ידי ורדית בוחניק ואיילת פרמן, מאמנות אישיות וקבוצתיות ומאז עשתה שינוי של ממש בחייהם של מאות אנשים וארגונים בישראל. שיטה זו מבוססת למעשה על הדרך הבטוחה, המהירה והטובה ביותר להשתמש במצבי מלכוד כמנוף להעלאת הרווחה הפסיכולוגית בחיים שלך. בעוד שיטות אימון אחרות מתמקדות ברובד של תכנון המטרות ומעקב אחר מימושן, שיטה זו מפנה את המטענים החורגים שהצטברו עם השנים ובחלל והאנרגיה שמתפנים, לפתע הכל אפשרי בכאן ועכשיו וכל זאת בשלושה ימים בלבד. בנוסף לכל אלו, השימוש בשיטת שלושת השלבים של ורדית ואיילת מבטיחה כי בידך יישארו לעד הכלים ליצור "אני חדש וחזק יותר" בכל בוקר מחדש...
השלב הראשון – שמורת טבע של איש אחד
אם נחשוב על זה טוב, נוכל לדמות את חיינו כאינדיבידואל יחיד בחברה סגורה למעין פרח בר המנסה להגן על עצמו בכל דרך אפשרית. לעיתים, אנו מציבים לעצמנו את ההגנות הטבעיות ביותר, לעיתים האדם שמולנו הוא זה שמטביע בנו את אותן הגנות. אך למרות הרצון להגן, לעיתים אמצעי ההגנה הופך למטרה ואנו משאירים את עצמנו מאחור. מה המטרה ומה האמצעי? בשיטת שלושת השלבים נתחיל דווקא בזיהוי המחסומים האישיים והבין אישיים שלנו כפרטים בתוך קבוצה, או אז נוכל להתחיל בתהליך השינוי.
השלב השני – תהיה עצמך, זה הכי יפה לך
תהיה עצמך, זו לא רק סיסמא זוהי דרך חיים. אך לפעמים, כמו אצל כולנו, אובדת קצת הדרך והנתיב משתנה. כולנו יודעים ש
הדבר הקשה ביותר הוא לשנות את מאפייניו הפנימיים של האדם העומד מולנו, אם כך למה להלחם בזה אם אפשר להשתמש בזה? השלב השני בשיטת שלושת השלבים של ורדית ואיילת מתמקד בהבנת האדם את עצמו, את הסביבה העוטפת אותו, וכך גם פיצוח של רחשי ליבו והצרכים האופייניים לו. מיפוי מאפיינים אלו יסייעו להתאים לך ולסובבים אותך, בסופו של דבר, את המהות, את הכיוון הנכון אליו יש ללכת, וזאת בהתאם לצו מצפונך.
השלב השלישי – שינוי מקודקוד ועד כף רגל
השפעה מכרעת על איכות ורווחת החיים שלך מיוחסת להתנהגות שלך, לצורת המחשבה שלך או לתנועות הגוף שלך. אך בין אם הסביבה היא זו שתכריע את השינוי או שמא יהיה זה אתה עצמך בהתמודדות עם החיים היום יומיים, כעת אתה נדרש להתחיל ליישם את שלמדת תוך רקימת אסטרטגיה חדשה, לחיים טובים הרבה יותר, אלו שאבדו לך אי שם בדרך.
מהי הייחודיות בשיטת BIT EFFECT? BIT EFFECT היא
שיטה חדשנית, אשר מעניקה הזדמנות להסתכלות רחבה על עצמך מנקודות שאת/ה לא רגיל/ה אליהן באמצעות מגוון שיטות וגישות המשולבות יחד בפעם הראשונה במודל ייחודי זה. דבר שמקנה כלים פרקטיים, בעלי עוצמה מצטברת חזקה יותר לחיי היומיום.
שימוש במודל שלושת השלבים B.I.T כדרך חייםכל אימת שאנו מרגישות חוסר נוחות, רגש לא טוב או שאנו לא מרוצות ממצב מסוים במציאות שבה אנו חיות, נוכל להפעיל את שיטת שלושת השלבים:
B- מחסומים- הזיהוי שיש פה משהו שמוציא אותי מאיזון- בנקודה זו חשוב לעצור ולשאול מה אני מרגישה באותה סיטואציה ? ההנחה היא שמה שמזעזע אותי זה רגש מסוים שאני עושה מאמצים כדי להימנע ממנו. המציאות מזמנת אלינו כל מיני סיטואציות, שלעיתים אנו לא מרגישים את המאמץ למניעה.
מה אני מרגישה ברגע זה?
מה הכי נורא באותה סיטואציה בשבילי?
מה זה אומר עליי,כלומר אם אדם מסוים צעק עליי, מה זה עשה אותי?
מה הכי חשוב לי להימנע ממנו באותה סיטואציה?
מה הכאב שאני מרגיש?
המעבר לשלב הבא: מה שיכול לאפשר לך את המעבר לשלב ב', לתובנה, זוהי הקבלה של עצמך מרגישה את מה שאת מרגישה וההבנה שזה חלק שנמצא אצלך וזה לא את, וזה רק חלק של הילדה שבך, ולתת לה לגיטימציה לקיום שלו.
החידוש: אנו לא צריכות להתגבר על אף תחושה, רגש או פחד , לא להיאבק , לא להילחם, לא לחסל, לא להתעלות, לא לברוח, לא להתעלם, לא להדחיק, לא להכחיש, לא לבטל את הפחד ולאמר לעצמנו "אני לא מפחד". אנו רק צריכות להבין מהו הרגש , מהי כוונתו החיובית (כלומר מהו הרווח) ולבסוף לקבל שהרגש/הפחד נמצא אצלי, מקורו בילדות ושאינני חייבת להאמין לו.
I- תובנה- התובנה משמעה התבוננות פנימית על המקור של המנוע שמפעיל את הרגש הזה.
יש פה מספר דברים להבנה:
למה אנו צריכות לפחד? מה זה מאפשר לי כשאני פוחדת?
מהו הרווח שיוצא לי מתחת לפני השטח (המשני) מאותו רגש?
מה אני מנסה להשיג באמצעות אותו רגש?
מה המקור של אותה תחושה (הזהות, האמונות הבסיסיות)
המעבר לשלב הבא: ההבנה שאני טובה ויש לי ערך מוחלט ללא תנאים.
T- לעבר העתיד- מה אני רוצה שתהיה בתמונה העתידית שתגרום לי לעונג? ואיך אני מגיעה למקום ולמצב שאני רוצה להיות בו. אם תעצמי את העניים למס' דקות, תרגיעי את גופך ותדמייני אותך בעוד מס' שנים, מה היית רוצה לראות? להרגיש? להשיג? אחרי שעיצבת את התמונה העתידית שלך, תכנני את הדרך שתוביל אותך. בדרך יש רגשות מעכבים, מחשבות פסימיות- ככל שתקדימי להסיר אותם כך תוכלי להתקדם לעבר הגשמת התמונה שלך. בדיאלוג עם עצמך תגיעי להסכמות ולתכנית פעולה מפורטת. ראשית, הטמעת האמונה העצמית בדרך ורק אחר כך בניית תכנית פעולה מפורטת מחוברת לאני הפנימי האמיתי ובעלת סיכוי גבוהה להתקיים.
מיישמים BIT בשטח
מיכל, משתתפת בסדנת BIT, נשואה מזה כעשר שנים, אמא לילד יחיד בן 5, עובדת במשרה מלאה בתחום השיווק.
הגננת של בנה פנתה אליה בשאלה: "מדוע בנך עצוב בזמן האחרון"
תגובתה לגננת: "בבית הכל בסדר איתו, תבדקי מה קורה אצלך בגן, ואולי כדאי שמפקחת תיכנס לתמונה".
בעקבות תגובתה של מיכל היחסים בינה לבין הגננת הסתבכו, וכעס הדדי רב הפריד ביניהן.
יישום התהליך בסדנא, אשר יצר שינוי מהותי בתוצאות היה כדלהלן:
B- לימוד מערכת ההפעלה שלנו ביצירת חסמים, הבנות כלליות בנוגע לתנועה הכללית המתרחשת. זהו שלב קוגנטיבי.פירוט השלב: הלימוד בסדנא הבהיר למיכל, כי התגובה שלנו היא תוצר של שני דברים: האחד: פרשנויות ואמונות שדרכן אנו חווים את האירועים וההתרחשויות בחיינו. השני: בהיתקלות במצב רגשי שהוא בלתי ניתן להכלה עבורנו באופן סובייקטיבי, אנו מגיבים מתוך הכוונה להגן על עצמנו. תגובות אלה לעיתים אינן משרתות אותנו ואינן יעילות.
I- הבנת התבנית הרגשית שלי והתנועה שמנהלת אותי. כאן אנו בודקים את התנועה האישית שלנו וכיצד היא קשור אלינו. זהו שלב רגשי.
פירוט השלב: מיכל הגיעה לתובנה, כי הרגש הבלתי נסבל היה תחושה של אשמה שהרגישה באינטראקצייה עם הגננת. מיכל פרשה את שאלת הגננת כאמירת ביקורת על התנהלותה כאמא. הבנה עמוקה יותר הבהירה למיכל, כי תחושת האשמה מתאפשרת כיוון שבתוך תוכה מרגישה אמא לא מספיק טובה. הפחד מתחושת האשמה כאמא צף בסיטואציה עם הגננת ותורגם להתנהגות של כעס ותוקפנות.
T- מגוון כלים לניהול עצמי מתוך בחירה. כאן אנו מיישמים כלים ובודקים מה אנו יכולים לעשות אחרת בניגוד לאוטומט או בניגוד להתנהגות הלא מקדמת אותנו.
פירוט השלב: מתוך עשרות הכלים, הנחשפים בסדנא, בחרה מיכל להתמקד בנושא הספציפי הזה בכלים הבאים: זיהוי הפרשנות המעכבת והמרה לפרשנות מקדמת, עבודה רגשית על קבלה עצמית, חיזוק ביטחון שאיננו תלוי בהתרחשויות חיצוניות, זיהוי והפרדה בין "הסיפור"=נסיבות המציאות לבין דינמיקה רגשית המנהלת את האירוע.
מיכל סיגלה לעצמה את היכולת לעצור לשאול את עצמה מספר שאלות הבהרה. כאן יכלה מיכל לבחור את התגובה מתוך מכלול אפשרויות פעולה בניגוד לתגובת כעס ותוקפנות אוטומטית.
במפגש הרענון פתחה מיכל ואמרה: "הדבר הכי חשוב שלמדתי בסדנא, הוא שאני יכולה להגיע לסטואציות בחיים מתוך בחירה, רצון, ולא מתוך חוסר ברירה- הדבר יצר שינוי בכל מעגלי חיי, ודרך אגב, הגננת ואני חיות בעושר ובאושר עד היום הזה".
המודל הנו מודל שלבי, כלומר רק אם נבין את השלב הראשון אזי נוכל לעבור לשלב הבא אחריו.
לאתר ביט אפקט