אם היה נדרש מאיתנו לדרג את מכשירי החשמל הביתיים מבחינת רמת חשיבותם, רובנו ככולנו בוודאי היינו מדרגים את המקרר הביתי – כזה בעל רמת החשיבות הגבוהה ביותר. המשמעות של המקרר לניהול חיי יום-יום תקינים היא ברורה, הצורך שלו הוא כזה שאינו מוטל בספק. המשמעות של מקרר שלא מתפקד כראוי, או גרוע מזה – מקרר שהושבת לגמרי מכל פעילות – היא שכל האוכל שנמצא בפנים – צריך להיזרק לפח, וגם אוכל חדש, לא ממש מומלץ להכניס לתוכו. בגלל שאף אחד מאיתנו לא רואה את עצמו חי ללא אוכל מצונן תקופת חיים ממושכת – תקלות במקרר, זהו דבר שמחייב פתרון, רצוי אפילו – שיהיה במיידי.
כדי להעמיד, אבל, דברים על דיוקם - חשוב לציין שכאשר מדברים על מקרר – מדברים על מכשיר חשמלי שהוא בסה"כ מכשיר די אמין. מכשיר, שבפרט, אם הוא גם מתוצרת של איזו חברה יצרנית ידועה – יוכל להחזיק לנו בשקט אפילו עשר עד חמש עשרה שנים (ויש גם מקררים שמחזיקים קצת מעבר). רק לשם השוואה - מכונת כביסה או מייבש, אלו מוצרים שמחזיקים לא מעבר לשבע עד שמונה שנים, וגם בשנות החיים האחרונות שלהם, צפוי שיפתחו הרבה מאד תקלות חוזרות. מקרר, לעומת זאת - בייחוד כשהוא עדיין חדש, לא אמור לצפות תקלות בארבע שנות חיים הראשונות שלו. אח"כ, כשהוא מתחיל קצת יותר "להזדקן", ישנן כל מיני בעיות נפוצות שעלולות אולי כן לפקוד אותו, אבל גם אז - מדובר סה"כ בתקלות יחסית שכיחות, שכל טכנאי מקררים או לחילופין, כל טכנאי אחר שמבין בתיקון מוצרי חשמל יוכל בקלות לתקן. התקלות השכיחות במקררים ביתיים הן: תקלות של נזילות מים, הצטברות קרח בדפנות, רעשים מוזרים שעלולים לבקוע מהמכשיר, ירידה ברמת קירור, בעיות ברמת האיטום של הדלת (כמו גומיית איטום שנקרעה) ועוד – אלו הן בעיות שיחסית נחשבות קלות לפתרון, ובד"כ כל מקרר באיזשהו שלב חיים שלו סביר שיפתח אותן. בעיות שנחשבות, מנגד, למעט יותר קשות ומסובכות לפתרון הן בעיות של המדחס המאוורר או המנוע. אלו הן בעיות שלפעמים גם מבחינה כלכלית לא תמיד יהיה שווה להשקיע בהן (כי מדובר בחלקי חילוף שהם מאד יקרים וגם בתוספת של עלות עבודה שהיא מאד יקרה). בפרט – אם המקרר הוא מקרר ישן, אפילו הטכנאים עצמם, ימליצו לכם לעיתים לא להשקיע סתם כסף בתיקון יקר, ויאמרו לכם שעדיף לכם לוותר, ופשוט לרכוש מכשיר חדש במקום.
כך או כך – כל בעיה שפוקדת את המקרר, מומלץ תמיד ולפני הכל, להזמין אליכם הביתה טכנאי מקררים שיגיע ויבדוק אותה. לטכנאים בעצם יש גם את הכלים, גם את הידע וגם את הניסיון – לפתוח את המקרר, להסתכל עליו, לאתר את הבעיה, לאבחן אותה וגם למצוא לה במרבית המקרים - פתרון. השוק, היום, מציע מגוון אפילו די רחב של טכנאי מקררים טובים. למעשה רוב הטכנאים שמתעסקים בתיקון של מוצרי חשמל אחרים לבית כמו תיקון מזגנים, תיקון מכונות כביסה ותיקון תנורים, יוכלו גם לרוב לתקן עבורכם את המקרר.
בד"כ כאשר בוחרים mp;ca=151" target=_bank>טכנאי מקררים, לא מומלץ לעשות את הבחירה הזאת כלאחר יד. חשוב מאד (בשעה שבוחרים את הבן-אדם) - לבדוק, לבחון ולוודא שמדובר באדם מקצועי, אמין, ובעיקר טוב בתחומו. השוק היום אמנם "מלא" בהרבה מאד טכנאים, אבל רבים מהם יכולים להתגלות כ"חאפרים" – טכנאים חובבנים, שסתם ינסו לעשות עליכם "קופה"... אולי אפילו ימציאו כל מיני תקלות שמעולם לא נבראו. אם אתם כבר מכירים איזשהו טכנאי טוב, טכנאי שאולי תיקן לכם פעם את המזגן או אפילו כל מכשיר חשמלי אחר בתוך הבית, כדאי לשאול אותו אם הוא מבין גם בתיקון מקררים. אם כן – להציע לו שיגיע ויבדוק את הבעיה במקרר שלכם. אם השתמשתם בשירותיו פעם אחת והייתם מרוצים – הסבירות היא גבוהה שלא יאכזב אתכם גם הפעם.
במידה ולא מכירים טכנאי שמתקן מקררים באופן אישי, אפשר גם להיעזר בהמלצות של חברים או מכרים שאתם יודעים שאפשר לסמוך על המילה שלהם. אם גם מהמקור הזה לא באה הישועה, דרך נוספת ומאד שימושית היא דרך הרשת האינטרנטית. באינטרנט, יש היום מגוון של פורטלים, אתרים מקצועיים למציאת בעלי מקצוע לבית, כל מיני פורומים שבהם מתפרסמות חוות דעת של גולשים ובכל המון המון מידע שאפשר להשתמש בו כדי למצוא בעל מקצוע אמין וטוב. עוד טיפ, למקרה שהזמנתם טכנאי, שזהו ניסיון ראשון שלכם איתו – הוא להריץ את השם שלו באחד ממנועי החיפוש, ולראות מה עולה: כלומר אם יש לו איזה אתר תדמיתי, עם עולות עליו ביקורות כלשהן ובכלל כל פיסת מידע שאתם יכולים למצוא עליו.
מומלץ לא להיות פזיזים, ותמיד לעשות סקר שוק קצר – לפני שמזמינים את הטכנאי אליכם הביתה. נסו לתאר בפני איש המקצוע שעומד מולכם את הבעיה, פרטו בפניו את הסממנים, ראו אם הוא מצליח לזהות עבורכם את הבעיה, ואם כן – מהי עלות התיקון המשוערת שהוא מעריך לגביה.
גם בשעת עבודה, חשוב מאד שהטכנאי שהזמנתם יראה רצינות ברמה המקצועית. חשוב שיגיע בזמן שקבעתם איתו, שלא יאחר, שיגיע מצויד בכל הכלים הדרושים, כולל חלקי חילוף, אם נדרש להחליף איזה חלק במכשיר. חשוב שכשהוא פותח את המכשיר, יסביר לכם על הבעיה, יאמר לכם מה הן הפעולות שהוא עושה בכדי לתקן אותה, וגם את החלקים: אם זה החלק התקול והחלק החדש שהוא עומד להתקין – שיציג בפניכם כעדות לעבודה שנעשית.
דבר אחרון הוא נושא האחריות. חשוב ביותר - שכשטכנאי ביקר אצלכם וסיים את עבודתו – הוא ייתן לכם כתב אחריות על העבודה שנעשתה, ובמידה וגם החליף איזשהו חלק – הוא ייתן לכם גם תעודת אחריות עליו. אחריות - מעבר לרצינות שהיא משדרת מצידו של הבעל מקצוע, ומעבר לשקט הנפשי שהיא נותנת לכם כלקוחות – גם מבטחת אתכם למקרה שתקלה עלולה לחזור. האחריות ניתנת לתקופה של מספר חודשים עד שנה, ובמקרה שתקלה שהייתה פעם חוזרת שוב, או שהתיקון שנעשה גורר אחריו פתאום איזו בעיה נוספת – בעל המקצוע מחויב להגיע, ולטפל במכשיר שוב – הפעם ללא תוספת תשלום.
|