ישנם הרבה איחולים שהיינו שמחות לאחל לעצמנו לקראת השנה החדשה הממשמשת ובאה. חלק לא מבוטל מהם קשור להצלחתנו בתחום הקריירה. בין אם בחרנו לנהל בעסק עצמאי, או לעבוד בארגון גדול – סביר שנרצה לבסס בקרב העובדים שלנו תחושה של אחריות, מחויבות, יצירתיות ויוזמה. אחרי הכל: ההצלחה שלהם – היא ההצלחה שלנו. אבל כיצד יוצרים תרבות ארגונית חיובית שכזאת?
לא לפחד כלל
אפשר לנסח זאת על דרך השלילה – בארגון שבו שלטת תרבות האשמה - תהיה האווירה טעונה באווירת "פחד לטעות". אווירה כזו מעוררת בקרב העובדים חששות כבדים מפני כל יוזמה חדשה (שעלולה להתברר ככישלון), ורצון לברוח מאחריות (כדי להסיר את כובד האשמה). ארגון כזה יטפח עובדים שהם "ראש קטן". כאלה שאינם שואפים ליעל, להרחיב את הפעילות , להמציא או ליצור. אווירה זו תוביל בהמשך גם לנוקשות של העובדים (ומאליו גם של הארגון), העדר מחויבות ותרבות של כסת"ח.
אם הגישה כלפי טעויות, או לגבי ניסוי וטעייה – תהיה סובלנית ותומכת – יכול הארגון להרוויח מכך לאורך זמן. גישה רעננה לטעויות יכולה לראות בהן הזדמנות ל"קפיצת מדרגה" ולגילוי אופק חדש. בתהליכים מורכבים עשויות חלק מהטעויות להיות בלתי נמנעות. זאת ועוד, דווקא טעויות אלה עשויות להוביל את הארגון קדימה בפיתוח מוצרים ושיווקם או בנתינת השירות הנכון לצרכנים.
מיהו העובד האידיאלי
בוגרי
תואר שני בהתנהגות ארגונית, המשתלבים בארגונים בתפקידי ניהול וייעוץ יכולים להעניק לארגון מיקוד לגבי העובדים הדרושים לו. אם את עוסקת עצמאית שאלי את עצמך: מיהו העובד האידיאלי שלך? אילו תכונות חייבות להיות לו: עצמאות, דייקנות, חשיבה יצי
רתית, עמידה ביעדים ובלוחות זמנים, פרודוקטיבי, נאמן, מחויב, גמיש, צייתן. סביר להניח שאם תרצי בקרבתך אנשים איכותיים, בעלי חשיבה עצמאית ורוח יצירה תצטרכי בעצמך "לשחרר" אותם לפעול כראות עיניהם. אם את פריקית של שליטה ותרצי שהעובדים שלך יעשו בדיוק מה שאת מבקשת/מצפה מהם, סביר להניח שתאספי סביבך אנשים צייתנים, עם להבה יצירתית נמוכה ביותר. אך אם תעדיפי אנשים עם "ראש גדול" שיוכלו לנהל את עצמם בעצמם עליך לקחת בחשבון שהם יעשו טעויות. במילים אחרות: במקרה שכזה יהיה עליך לשחרר אותם מעולה של אשמה ופחד לטעות.
כדאי שתזכרי כי לא קיים תהליך של צמחיה או התפתחות מבלי שנלקחו בו סיכונים. לפעמים כדי ללמוד (או "לגדול") צריך להקריב ערכים כמו וודאות, יציבות, נוחות, ביטחון. ארגון שיעודד את עובדיו להתנסות, להמציא, לייעל תהליכים, להתפתח ולגדול יהיה חייב בעצמו לקחת את הסיכון שיעשו גם טעויות. טעויות שמהם ניתן יהיה ללמוד וללכת הלאה.
אז איך עושים את זה?
תרבות ארגונית - צרי אווירה הרואה בטעויות חלק מתהליך ומעודדת הודעה בטעות כחלק מלקיחת אחריות.
ללמוד מטעויות – התמקדי בשאלה למה קרתה טעות ולא במי שגרם לה.
דפוסי תקשורת – עודדי את אנשיך לדבר זה אל זה בכבוד וביושר. שיחה המתקיימת מלב אל לב תבסס תחושה של אמון ותמיכה שיעודדו לקיחת אחריות, יוזמה ויצירתיות
אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד – תחושה של שותפות גורל ואווירה שבה לכל אחד יש תרומה בדרך להצלחה של כולם יוצרת אווירה המעודדת אנשים לפרוח בתוך עולם העבודה והביא את המיטב שבהם לטובת הארגון.