את בעלת עסק ומעוניינת לשווק אותו ברשת האינטרנט, להגביר את התנועה ולעורר פניות נוספות של לקוחות? מצוין. הרשת מעמידה בפניך אפשרויות רבות, ואת רק צריכה לבחור באיזה סל להניח את הביצים, כך שיבקעו הקידום בגוגל וזרם הלקוחות שאת מצפה להם. מה עדיף - בניית
אתר אינטרנט או שיווק העסק ברשת חברתית כדוגמת פייסבוק? לפניך מספר נקודות שיסייעו לך להחליט מה מתאים לך.
מיהו קהל היעד?
קהל היעד של העסק או המוצר שלך הוא הפרמטר הראשון שרצוי להביא בחשבון. הפעילות השיווקית שלך תהיה מיטבית באם תצליחי להיכנס לראשם של הלקוחות הפוטנציאליים ולאסוף כמה שיותר מידע אודות הרגליהם, צרכיהם ואופן השימוש שלהם ברשת. קהל יעד של בני נוער וצעירים נחשב לספונטני, מהיר החלטה ופועל על פי דחפים, וזאת בניגוד לקהל יעד בוגר או למי שצורכים מוצרים עבור בני משפחה נוספים. האם נראה שלקוחותיך זקוקים לאישור ולהמלצה מצד חברים, ועדיף כאלו המשתפים ברשת החברתית? או שאולי הלקוחות המיועדים עשויים להתרשם יותר מאתר אינטרנט מרשים, העולה מייד בראש דף תוצאות החיפוש בגוגל? שאלה נוספת שנגזרת ממהות העסק וקהל היעד היא מה מתאים יותר לעסק שלך - האם האתר שלך אמור לשרת לקוחות המבקשים להזמין מוצרים? או שמא ברצונך להעלות מודעות לנושא כלשהו, ליצור תוכן ולהעלות את מספר הכניסות לאתרך? הבחירה באחת האפשרויות - אתר תוכן עצמאי ואיכותי (בשילוב קידום אתרים) יצירת תוכן בעל מסר עסקי (באתר כדוגמת לינקדאין) או קידום ויצירה של נושאי שיחה באתר כמו פייסבוק - הינה בעלת משמעות מבחינת המיתוג והנראות של העסק. כך למשל, אם את בעלת חברה לשירותי משרד וייעוץ ארגוני - מוטב לבחור באפשרות של אתר אינטרנט עצמאי, תוך קידום אורגני בגוגל. לעומת זאת, לעסק כדוגמת מתן טיפולים אלטרנטיביים, אפייה ביתית או עסק זעיר לאיפור וקוסמטיקה, מוטב לבחור בפייסבוק, שם גם תוכלי לשתף תמונות, מבצעים ואירועים. מענה על כל השאלות הללו עשוי לכוון אותך להבין טוב יותר את קהל היעד, ולבחור באפשרות המקנה לך הן אמינות ומקצועיות, והן פלטפורמה המשרתת את הפעילות העסקית שלך.
בנויה לקשר?
מאפיין נוסף שכדאי
לעמוד עליו לפני ההחלטה, הינו כוונותיך באשר למשך הפעילות האינטרנטית. כאשר יוצא לשוק שירות חדש או מוצר שכמותו טרם נראה, ישנה חשיבות גדולה לחשיפה הראשונית, לאפשרות לעורר עניין ולגרום לאנשים "לדבר על זה". הפייסבוק, במקרה זה, מהווה במה מתאימה למי שרואה חשיבות לתהליך המיתוג ומבקשת להגיע ללקוחות דרך דיונים, שיתופים ופעילות יומיומית ברשת. אתר אינטרנט משלך, לעומת זאת, מתאים לפעילות ארוכת טווח, לבנייה של קהל לקוחות נאמן, מערכת קשרים ממושכת ופניות של לקוחות על בסיס קבוע. שילוב של פעילות בפייסבוק ואתר אינטרנט אישי או בלוג, עשוי להיות הפתרון המושלם, במקרים מסוימים, מאחר והוא מאפשר לשלב בין תוכן ויצירת בסיס ארוך טווח, לבין הרשת החברתית, המקנה אפשרויות להפצה מהירה של מידע חדש, תמיכת חברים ואוהדים, תגובות מיידיות, שיתופים ועוד.
גם וגם - שילוב מנצח
במקרים רבים נדמה שהעסק שלך יכול להרוויח משתי הזירות גם יחד. אם ביכולתך לשלב אתר הבנוי ומעוצב היטב, תוך דאגה לקידומו בגוגל, ולצידו להיות פעילה ויוצרת גם במדיה החברתית - הרי שהשילוב עשוי למנף את העסק ולהשלים את הפנייה ללקוחות פוטנציאליים רבים. בהקשר זה, רצוי לשים לב מהי הזירה שבה את חשה נוח יותר, איזו מהזירות כבר "עובדת" עבורך, והיכן את מרגישה שעליך להשקיע כעת. אם יש לך אתר אינטרנט מוצלח, עם תוכן איכותי ושירות טוב לקהל קבוע פחות או יותר, הרי ששווה לפנות למדיה החברתית, על מנת לקדם חשיפה, לאתר קהלי יעד חדשים, לקוחות פוטנציאליים נוספים, ולהנות מהאיכויות הייחודיות של השיתוף, מהירות ההפצה והקשר המיידי. פניה לשיווק בפייסבוק יכולה להיות מועילה מאוד גם במקרים של פתיחת סניף באזור גאוגרפי חדש, אירוע חד פעמי שברצונך לפרסם או כאשר המידע והתוכן שלך הם תלויי שביעות רצון והתלהבות של משתמשים ולקוחות ותיקים.
זכרי כי הבחירה בזירת העבודה הנכונה ברשת עשויה לפתוח בפניך אפשרויות רבות למינוף והתפתחות, וכי התוכן וניהולו צריכים להתאים למהות ולאופי העסק שלך.
בהצלחה!