כל עסק זקוק לתוכנית עסקית כדי לתכנן אסטרטגיה שיווקית, לבנות תקציב, לנהל את העסק בצורה אפקטיבית ומודעת עם פיקוח וביקורת. הבעיה היא שרבים העצמאים בתחילת דרכם שאינם בעלי רקע פיננסי וחוששים מפני תוכנית עסקית שלא תבוסס על תבונה כלכלית. אז הרשו לנו לנפץ מיתוס: ניתן בהחלט לבנות תוכנית עסקית בלי הבנה פיננסית. כל מה שצריך זה להכיר את הנתונים כמו כמה מגלגל השוק בו ברצונכם לפעול או כמה תעלה לכם השכירות, העסקת עובדים ואלו נתונים שאתם יכולים לגשת אליהם באמצעות חיפוש בגוגל או מתוך התקציב שייעדתם להקמת עסק.
אז מה כדאי לדעת על בניית תוכנית עסקית גם בלי להבין בכלכלה? אילו נתונים רלוונטיים ולמה אין לצאת לדרך "העצמאית" בלעדיה.
מדוע צריכים תוכנית עסקית?
חשוב לדעת שתוכנית עסקית כוללת פרטים על המיזם ממגוון היבטים כמו טכנולוגיה, משאב אנושי, שיווק וגם כמובן כסף. אך בלעדיה קשה מאוד לצאת לפועל, כיון שהיא מנווטת את העסק לפי היעדים שהוגדרו בזמנים שהוגדרו והיא תנחה אתכם בכל שלב בתהליך העסקי כך שתדעו מה השלב הבא ולאן אתם מכוונים. כמובן שבמסגרת גיבוש התוכנית העסקית עליכם לחשוב גם על המודל העסקי ינחה אתכם בתהליך.
סקר שוק
תוכנית עסקית כוללת קודם כל סקירה על השוק בה אתם מעוניינים לפעול. חשוב שתכירו את הזירה בה אתם פועלים כדי שתבינו היכן היתרון היחסי שלכם, מה הפוטנציאל, מי הם המתחרים שלכם, אפיון מדויק של קהל היעד. תוכלו לקבל מידע על השוק בו אתם פועלים מתוך האינטרנט, ביקור אצל המתחרים, קיום סקרים בקרב מקורבים אליכם כמו למשל כמה הם היו מוכנים לשלם על המוצר שלהם או מדוע הם בוחרים לרכוש אצל X ולכתוב את הממצאים בתוכנית העסקית ואת המסקנות כתוצאה מהממצאים. אם אתם מתקשים כדא
י לפנות ליועץ עסקי או למישהו שלמד
לימודי מנהל עסקים לסיוע ושדרוג התוכנית.
תוכנית שיווקית
תוכנית השיווק היא חלק בלתי נפרד מהתוכנית העסקית כי לפעמים הצלחה של מוצר תלויה בשיווקו. בדקו כיצד תרצו לשווק את המוצר או השירות שלכם ואילו אמצעים נדרשים לכך מפרסום שלטי חוצות דרך דיוור ישיר ועד הקמת אתר אינטרנט וקידומו בגוגל. חשבו גם על המיתוג, על הצרכים של הצרכנים וכיצד המוצר או השירות שלכם יענו על צרכיהם ומה הן הדרכים היעילות ביותר לשווק להם את המוצר. כמו כן, בנו אסטרטגיה שתסייע לכם בתהליך השיווק.
בניית תקציב
חשבו על תוכנית עסקית כעל תרשם זרימה, כל שלב בדרך מוביל לשלב הבא ולכן, לכל שלב בדרך צריך להיות תקציב, להקמה, להרצה, לשיווק, לכוח אדם. עליכם לנהל היטב את התקציב ולקבוע כבר בתוכנית העסקית כמה תוציאו ועל מה וכך תדעו שאתם באמת יכולים להרשות לעצמכם את הקמת העסק או שתדעו כמה ממון עליכם להשיג במטרה להקים עסק זה. כאן אולי לא חייבים להיות כלכלנים בהכשרה, אבל כן רצוי לחשב נכון את העלויות של העסק וגם לחשוב מתי תחזירו את ההשקעה וכיצד תוכלו להרוויח יותר ממה שתוציאו (בדקו למשל עלות המוצר ומחיר לצרכן וכמה כסף ייכנס אליכם בנטו לאחר כל ההוצאות השונות). בדקו תזרים מזומנים, מקורות מימון, אם ישנם משקיעים קחו זאת בחשבון. חשוב מאוד שתוך כדי תהליך אם יש צורך לעשות שינויים במודל העסקי, באסטרטגיה, בשיווק או בתקציב שתעשו זאת כדי שלא יהיו לכם הפתעות כשכבר תצאו לדרך.