הטרנד האמריקאי של מוצרים ידידותיים לסביבה הולך ומשתלט גם על סגנון החיים היפני. LOHAS, מונח הלקוח מהשפה האנגלית ובקיצור "סגנון חיים מושתת על בריאות ויציבות", הינו מילת הקוד החמה בשוק הקניות ביפן כיום. השילוב של חיבת קניות מחד עם אורח חיים המקדש את העבודה קשה מאידך, יוצר ככל הנראה את התנאים האידיאלים לנכונות הקיימת אצל מיליוני יפנים למצוא את השלווה שלהם בסבון אורגני, בנייר ממוחזר, ובמכוניות לא מזהמות.
אתרי אינטרנט, מגזינים ואפילו רשתות הכלבו היוקרתיות כגון "מיטסוקושי" מקדישים מקום של כבוד למוצרי LOHAS, אשר הופכים לשגעון היפני החדש, שמשמעותו נתח שוק הולך וגדל במהירות רבה אפילו יותר מאשר בארצות הברית מקור השגעון. טרנד זה משפיע כבר על יצרני המכוניות, קונצרני המזון, חברות הבנייה ואפילו הבנקים, שחשים צורך להפגין את דאגתם לטבע ולאיכות חיים מרגיעה. בשוק עולמי המוערך בכ- 540 מליון דולר, לטרנדים בכלכלה השנייה בגודלה בעולם יש משקל לא מבוטל.
השאלה הנשאל
ת היא מה כל כך מושך את היפנים בסגנון החיים הידידותי לסביבה? יש האומרים כי התרבות והמסורת היפנית, ודת השינטו בראשם מקדשים את הטבע. הסבר אחר נובע מסגנון העבודה התובעני הגורם ליפנים לחפש שלווה בדרכים נוחות ונעימות. ויש האומרים כי LOHAS פשוט ידידותי לסביבה, אינו דורש שינוי גדול מדי בסגנון החיים מצד הקונים, וטומן בחובו הבטחה גדולה לשקט ושלווה החסרים כל כך במרכזיים האורבניים המנוכרים של יפן.
יהא ההסבר להתעניינות היפנית הגדלה ב- LOHAS אשר יהא, תערוכה חדשה המוצגת בימים אלה בטוקיו מציגה את "החידושים" בתחום, דוגמת יין אורגני, מוצרי יוגה חדישים, שמנים ארומתרפיים מיוחדים וכל מה שגורם לאנשים "להרגיש טוב". לכל היזמים האורגניים שביננו, אולי הפעם טוקיו כן מחכה לנו?
__________________
הכתבה פורסמה גם באתר של המכון ליצוא