עסקים קטנים מתחבטים בשאלה כיצד להגיע לקהל הלקוחות הגדול ביותר במסגרת התקציב הנמוכה ביותר. הפניה לפרסום המסורתי בעתונות הכתובה הינה הדרך המוכרת והמקובלת ביותר לפרסם עסקים קטנים. הפיתוי לפרסם בדרך זו הוא גדול, היות והשליטה על המסר היא מירבית. בעלת העסק בוחרת את גודל המודעה, העיצוב שלה והכיתוב בה. לרוכשת המודעה יש את הבחירה היכן למקם אותה ומתי. לכאורה, עסקה מצוינת – המודעה מיצגת בדיוק את העסק שלנו באופן שאנו בוחרים.
החיסרון הגדול הבולט לעין במדיום זה הינו המחיר הגבוה של השרות. אולם האם זהו החסרון היחיד? האם פרסום הוא באמת האופן היעיל ביותר לגרום ללקוחות להגיע לעסק שלנו? את הפרסום בעתונות ניתן להמשיל לצלף, היורה מדי יום לכוון הירח. נשאלת השאלה, האם אחרי אימונים מפרכים יש לו סיכוי לפגוע בו?
עסקים רבים מגלים כי בפרסום המסורתי אין הלימה בין העלויות הגבוהות לבין התוצאות המאכזבות. פרסום בעתונות הכתובה לא גורם לאנשים להגיע לעסק שלנו. לפיכך נשאלת השאלה, מהי הדרך האפקטיבית ביותר להגיע אל הציבור? כיצד גורמים ללקוחות להגיע אלינו?
המציאות העסקית מונעת על ידי יחסי-ציבור, כלומר על ידי העברת מידע ממוקד אל קהל היעד. את היעד הזה יכולים ליישם גם עסקים בעלי תקציב דל. התפיסה המובילה בפעולות יחסי הציבור חייבת לבדוק כל הזמן מהו המסר שמגיע אל הלקוחות, וכיצד הם מתקבלים על ידו. יחסי-ציבור הינן פעולות הנמצאות בדיאלוג מתמיד עם קהל היעד, ומתקנות תוך כדי
פעולה.
לדוגמא: משתלה המצויה בסמוך לאזור עירוני מעונינת להגדיל את קהל הלקוחות החוזרים שלה. בעזרת איסוף כתובות ודוא'ל, יכולה המשתלה לשלוח מידע חודשי על מבצעים במשתלה, ועל אירועים העשויים למשוך אליה קהל. הלקוחות, שיתכן ולא התכוונו להגיע למשתלה, יזכרו לפתע בדברים שהתכוונו לקנות "בהזדמנות", ויחליטו לקנות אותם כעת בשל המבצע. לולא המידע הזמין שהגיע אל הלקוחות, לא בהכרח היו האחרונים "נזכרים" בצרכים שלהם. NEWSLETTER בעידן האלקטרוני הוא אמצעי זול וזמין ביותר למשוך קהל,, המומלץ לכל עסק ובכל נושא.
ייזום אירועים מושכי קהל הנה דרך נוספת לגרום לאנשים להגיע. לדוגמא: תערוכת פרחים מיוחדת המתקיימת במשתלה לכבוד חג השבועות. אנשים שגם כך התכוונו לקנות מתנה הקשורה לחג האסיף, יגיעו למשתלה יוזמת האירוע ולא למקום אחר, בזכות האירוע אליו הוזמנו.
בכתבה זו הראנו שתי דוגמאות לפעולות יחסי-ציבור שביכולתם של עסקים קטנים לבצע בתקציב נמוך: שליחת מידע בצורת ניוזלטר ללקוחות, וייזום אירועים שימשכו קהל. פעולות אלה עומדות בבסיס התפיסה כי ישנן דרכים ליצור ענין אצל לקוחות פוטנציאלים, ולשם כך צריך להיות יצירתי ומעניין. צריך להבין מה מושך את הלקוחות אליהם אנו רוצים להגיע ולתת להם מענה.
בכתבה הבאה נעסוק בדרכים נוספות אשר יכולות לקדם את העסק שלנו.